Kummalla on enemmän oikeuksia potilaalla vai lääkärillä???

Lääkärit jättivät kertomatta leikkauksien ja kontrollien syyn, (syöpä epäily) olen terve ja työssä. Sain tietää vuosi jälkeen päin.. järkytys!

Avainsanat: lääkäri potilas

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.04.2009 - 22:59

Ihmisiä kummatkin. Ei lääkäri oikein voi puhua syövästä, ellei ole painavaa syytä. Sinun tapauksessasi epäily on ollut pieni, mutta hän on halunnut olla asiasta täysin varma ja tehnyt jatkotutkimuksia. Millainen järkytys sinulle olisikaan ollut jos lääkäri olisi sanonut, että sinulla on pienen pieni mahdollisuus sairastaa syöpää? Turhaa olisi sekin huoli ollut. Arvaan, että olisit pelännyt satasella.
Olet siis saanut hyvää ja oikeaan osunutta hoitoa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 01.04.2009 - 23:04

Vaikea kysymys noin yleisestikin. Minulla on oikeus vaatia ja lääkärillä määrätä.
Ja kyllä sinullekin olisi pitänyt kertoa miksi tutkitaan. Mutta kaikesta huolimatta onnellinen loppu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.04.2009 - 23:06

ehkä potilaalla

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.04.2009 - 23:16

voit kysyä neuvoa potilas asiamieheltä. Hänen työtään on valvoa potilaan oikeuksia. tsemppiä :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.04.2009 - 23:28

Samat oikeudet

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.04.2009 - 23:32

Tähän tekisi mieli sanoa kuten entinen palomestari, joka ei ennättänyt palopaikalle ajoissa vaan palo oli jo sammutettu ennen hänen tuloaan:

"Väärin sammutettu."

Etkö voi olla iloinen tervehtymisestäsi?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.04.2009 - 06:39

Potilaalla on lain mukaan oikeus saada selvitys terveydentilastaan, hoidon merkityksestä sekä eri hoitovaihtoehdoista ja niiden vaikutuksista. Terveydenhuollon ammattihenkilöillä on oma-aloitteinen selvityksenantovelvollisuus, ellei potilas ole kieltäytynyt vastaanottamasta tietoa.
www.terveysportti.fi/terveys...et00012#s2

Potilaalle on annettava selvitys hänen terveydentilastaan, hoidon merkityksestä, eri hoitovaihtoehdoista ja niiden vaikutuksista sekä muista hänen hoitoonsa liittyvistä seikoista, joilla on merkitystä päätettäessä hänen hoitamisestaan. Selvitystä ei kuitenkaan tule antaa vastoin potilaan tahtoa tai silloin, kun on ilmeistä, että selvityksen antamisesta aiheutuisi vakavaa vaaraa potilaan hengelle tai terveydelle.
www.finlex.fi/fi/laki/ajanta...2/19920785

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.04.2009 - 08:51

Myös potilaan täytyy osat kysyä. Tutkimuslähetteistä ei aina saa selvää syytä esiin mutta kysymällä saa aina vastauksen.

Lisätty: 02.04.2009 - 10:29

Potilaskertomuksiin kirjataan asiat, joten prosessin kulkua voidaan seurata. Ei kannata tuossa tapauksesas potilasasiamihelel ilmoitusta tehdä ja eikö ole pääasia että mitään pahaa vikaa ei ole ollut. , vai?

Lähteet:
turha valiitaminen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 02.04.2009 - 09:45

Jotenkin tuntuu, että potilaalla olisi enemmän oikeuksia. Saa kysymällä vastauksia, jos haluaa tietää terveydentilastaan kaiken. Voi myös kieltäytyä tiedoista ja jopa hoidosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.04.2009 - 10:08

Potilaan oikeudet ovat suuremmat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.04.2009 - 13:06

Samat oikeudethan meil on. Mutta siis välil tapaa sellasta et ku käy itse lääkäris niin ne ei oo moksiskaan asioista mitä itse kertoo ja haluaisi tutkivan..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.04.2009 - 14:42

Kyllä potilaan oikeudet on suuremmat. Mutta kaikki terveyskeskus lääkärit ei ota kantaa jos et itse vaadi niiltä jotain. Minä avaan kyllä suuni lääkärissä käydessäni en halua olla vaatimaton. Haluan et minua hoidetaan jos lääkärissä käyn.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 06.04.2009 - 15:54

potilaalla, ehdottomasti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 12:29

Kyllä se on niin että potilaalla on enemmän oikeuksia kuin lääkärillä.