Onko Finncomm Airlinesilla taphtunut lento onnetomuksia?

Avainsanat: finncomm airlines

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.04.2009 - 16:39

Ei onnettomuuksia, mutta vaaratilanteita kylläkin;
"Vaaratilanteet

Finncomm joutui muuttamaan koulutustaan sekä menetelmiään Ilmailuhallinnon vaatimuksesta vuoden 2007 alussa. Joulukuun 2006 aikana yhtiön koneille sattui kolme vakavaa vaaratilannetta.[26]
Yhtiölle sattui yhteensä kymmenen vaaratilannetta vuonna 2006.[27] 6. maaliskuuta 2006 yhtiön kone joutui palaamaan puolimatkassa Kemiin takaisin Helsinkiin koneessa ilmenneen teknisen vian vuoksi. Syyksi ilmeni tekninen ongelma lentotietoja käsittelevässä järjestelmässä.[28] 1. joulukuuta Finncommin kone joutui laskeutumaan Kemin sijasta Ouluun siipivian vuoksi.[29] 11. joulukuuta 2007 tapahtuneessa vaaratilanteessa puolestaan Seinäjoelle laskeutuva kone ajautui kiitotien sivuun ja rikkoi kaksi lamppua. Tutkinnassa todettiin vaaratilanteen aiheuttajiksi sää sekä inhimilliset tekijät. Koneessa ei kuitenkaan havaittu mitään sellaista vikaa, joka olisi voinut aiheuttaa tapahtuman.[30] Uudenvuodenpäivänä 2007 tapahtuneessa vaaratilanteessa yhtiön kone lähestyi Seinäjoen lentoaseman kiitotietä lentäen liian matalalla. Ilmeiseksi syyksi epäillään korkeusmittarin virheellistä ilmanpaineasetusta.[31] Onnettomuustutkintakeskus tutki asiaa. Myöhemmässä vaaratilanteessa juuri lentoon lähteneen koneen nokka nousi liian ylös ja kone kallistui 35,5 astetta. Miehistö oli asettamassa lentoreittiä kesken nousun, vaikka tämä olisi pitänyt asettaa jo maassa.[32]
Ilmailuhallinto rajoitti Finncomm Airlinesin toimintaa 9. tammikuuta 2007 alkaen. Näkyvyyden ja tuuliolojen sekä lentäjien kokemuksen vaatimuksia tiukennettiin ATR-42-lentokoneilla tapahtuvassa lentotoiminnassa. Lisäksi lentäjille määrättiin lisäkoulutusta ja yhtiöltä vaadittiin pitkän tähtäimen suunnitelma lentäjien koulutuksen parantamiseksi. Ilmailuhallinto huomautti myös, ettei lentotoiminnan laajentamiselle ATR-72-koneisiin ollut edellytyksiä, ennen kuin puutteet on korjattu.[33][34]
ATR-72-koneita koskeva kielto on sittemmin poistettu. Säärajoitukset ovat poistuneet sitä mukaa kuin lentäjät ovat läpäisseet vaaditun lisäkoulutuksen.[35]"

Aiemmin samoja reittejä lentäneelle Wasawingsille sattui kaksi onnettomuutta, joista toisessa kaikki kuusi ollutta kuolivat.
Kyse on kuitenkin eri yhtiöstä. Wasawings määrättiin lopettamaan 1992 ja Finncomm aloitti 1993.

Lähteet:
Wikipedia

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 01.04.2009 - 15:44

ei

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.04.2009 - 17:23

ehei