ostatteko apteekista mielummin alkuperäisen kallimman lääkkeen vai rinnakkais lääkkeen sen halvimman vaihtoehdon?jos teho sama?

minä kyllä ostan itse sen halvimman vaihto ehdon jos koska vaikutus on sama. nyt kerrotaan että kela korvaa vain halvimman vaihtoehdon mukaan.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.04.2009 - 12:39

Jos kerran teho ja vaikuttavat aineet on samat niin tietty sen halvemman valitsen

Kysyjän kommentti

HYVÄ VASTAUS SARI SULLA : KIITOS SIITÄ.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.04.2009 - 10:06

Rinnakkaislääke ilman muuta. Se tervehdyttää lääkeyhtiöiden kilpailua. Mutta millä lailla saisi apteekkarien ahneuden kuriin? Lääkkeiden katteet ovat ihan hirveät eikä niihin näytä puuttuvan kukaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.04.2009 - 10:10

Minä pyrin ottamaan sen halvemman lääkkeen, mutta joissakin lääkkeissä on sen imeytyminen elimistöön heikompi, silloin minun täytyy ottaa se kalliimpi lääke. Astmalääkkeissä ei ole halvempia vaihtoehtoja ollenkaan vaikka kela tulee 72% vastaan niin silti ne ovat kalliita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.04.2009 - 10:15

käytän hirveäsn vähän lääkkeitä... mutta, ehkä jos tarvisin jotain, ottaisin sen minkä lääkäri suosittelee:) kallis tai halpa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.04.2009 - 10:16

Edullisimman vastaavantehoisen lääkkeen, tottakai.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.04.2009 - 10:32

Kyllä käännyn halvemman puoleen,jos teho on hyvä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.04.2009 - 10:35

Kela jo pakottanut ottamaan halvemmat lääkkeet,jo vuonna 2006,leikkauksen jälkeen.Siis mikä tämä uutinen nyt on,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 01.04.2009 - 10:52

Taitaa olla aprillia tuokin uutinen, koska ymmärtääkseni kelakorvausta ei ole tähänkään asti saanut kuin siitä halvemmasta versiosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.04.2009 - 11:09

jos teho on varmasti sama niin halvemman

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.04.2009 - 11:48

Ostan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.04.2009 - 12:03

Käytän tosi vähän lääkkeitä, mutta varmaankin voisin ottaa sen rinnakkaislääkkeen, jos se ei sisällä laktoosia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.04.2009 - 13:33

Edullisemman ostan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.04.2009 - 13:40

Lääkelain mukaan tästä päivästä alkaen on kannattavampaa ostaa rinnakkaislääke.Mutta jos haluaa maksaa enemmän,voi ottaa myös alkuperäislääkkeen.Kelakorvaus on vain pienempi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.04.2009 - 13:55

Lääkkeissä vaikuttavan ainesosan lisäksi muut aineet, sidosaineet ja se miten lääke on valmistettu, ovat lääkkeen kannalta usein yhtä tärkeitä kuin vaikuttava aine. Nämä vaikuttavat siihen, miten nopeasti lääkeaine liukenee, siirtyy elimistöön tai tarkoitettuun kohteeseen elimistössä ja kuinka nopeasti se hajoaa. Jotkut rinnakkaislääkkeet hajoavat jo vatsalaukun happamuudessa, vaikka niiden tulisi vaikuttaa vasta suolistossa jne.
Toki useimmissa tapauksissa rinnakkaislääke on yhtä hyvä kuin alkuperäinen kalliimpi vaihtoehto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.04.2009 - 14:06

En käytä lääkkeitä kuin satunnaisesti eli esim. jonkun antibiottikuurin joudun syömänä silloin tällöin, poskiontelotulehdukseen. Vaihtomahdollisuudesta varmaan apteekki kertoo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.04.2009 - 14:14

Tottakai valitsen halvemman vaihtoehdon....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.04.2009 - 14:36

Suomessa aina geneerinen valmiste. Ulkomailla olen tarkkana kopioiden kanssa, kun niistä ei tiedä mitä pitävät sisällään ja siksi suosin kalliimpia alkuperäisiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 01.04.2009 - 15:40

Olen syönyt vuosikausia tiettyä lääkettä joka ei kuulunut sairausvakuutuksen piiriin. Hinnakasta oli. Sitten markkinoille tuli vastaava ja huomattavasti halvempi. Vaihdoin siihen enkä eroa sanottavasti huomannut. Ja nyt uudistuksen jälkeen tämä vanha lääke pääsikin sairausvakuutuksen piiriin ja on jo suorastaan ilmaista. Vaihdoin siis takaisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.04.2009 - 18:18

Tottahan halavemman ostan, enhän niin pöhkö ole, mutta pihi kylläkin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.04.2009 - 18:32

Olen kokeillut rinnakkaislääkettä ja ei toiminut kohdallani, kuten olisi pitänyt eli valitsen vaihtoehdon alkuperäinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.04.2009 - 23:22

rinnakkaislääkkeen oon aina valinnut jos on ollut valikoimassa. tietty tulee halvemmaksi omaa kantaansa ajatellen ja ainakin tähän mennessä kaikki tehonnut!

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 06.04.2009 - 22:45

halvemman rinnakkaislääkkeen ehottomasti, siis mikäli se teho tosiaan on sama

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 01:25

halpaanhan sitä tulee mentyä jos valinanvaraa on (teho/sopivuus ratkaisee myös)