Miten konkretisoit itsellesi sen, että avaruus on rajaton?

Minä en sitä ainakaan ymmärrä...

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 31.03.2009 - 18:51

Ei kai se rajaton ole, laajenee vaan koko ajan.
Aluksi olimme kaikki samassa pisteessä ennen alkuräjähdystä. Nyt miljardien vuosien päästä olemme isolla kartalla, joka siis on äärellinen, mutta jos yrittää siirtyä kartan reunalle, reuna karkaa koko ajan kauemmas, itse asiassa valon nopeudella. Voimme aina saada havaintoja yhä kauempana olevista kohteista ja ilmiöistä, mutta sinne kauimmaksi emme pääse. Kuin kiikaroisi sateenkaaren päätä, mutta jos sitä tavoittelee, se on koko ajan kauempana.
Näin siis andekin universumissa. Voi silti yhtä hyvin olla, että koko havaitsemamme maailmakaikkeus on vain kupla luojan kaljalasissa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 31.03.2009 - 14:16

Rajattomuutta en pysty konkretisoimaan, mutta Schrödinger-yhtälöillä pääsen itse aika pitkälle

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 31.03.2009 - 14:31

Helppohan se silloin on konkretisoida, kun ei asiasta ymmärrä mitään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2009 - 14:38

jos avaruus loppus ku seinään, nii mitä sen takana sitten ois?.. avaruus on ääretön.. se ei lopu ollenkaa. sitä ei voi tietää vaikka ite avaruuski ois joku planeetta... ihmis äly ei riitä ajattele kuinka iso avaruus oikijasti on.. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2009 - 14:58

Eei tämmösiä jaksa ajatella pieni ihminen.
Katson mielummin kahvin tippumista ja mietin kenelle sen juottaisin kun itse en kahvia siedä.
Ja taas pysyttiin melkein asiassa.
Avaruus on avaruutta, minä olen minä ja tässä olen.
Ei sen kummempaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2009 - 15:46

en jaksa miettiä tuollaisia.. mä uskon että se on rajaton koska niin sanotaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 06.04.2009 - 23:15

Ei pysty ymmärtämään. Järki menee jos liikaa ajattelee asiaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2009 - 19:17

Riittää kun katsoo taivaalle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 13:43

Mikrokosmos, makrokosmos... En tiedä millä kohtaa me olemme, mutta matkaa on kumpaankin suuntaan.