Miten syntyy tuuli?

Avainsanat: tuuli

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 31.03.2009 - 13:57

Ilmanpaine-erot, maanpinnan ja meren erilainen lämpeneminen. Korkeat vuoret yms.
Tuulien syntyyn vaikuttaa kovin moni asia, lopputulos kuitenkin tunnetaan tuulena, eli ilman virtauksena eri paineisesta alueesta toiseen alueeseen.
Rannikolla tunnetaan myös maa- ja merituulet. Ne taas syntyvät maan ja meren erilaisesta lämpenemisestä, sekä siitä syntyvästä paine-erosta.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 31.03.2009 - 13:35

alipaine aiheuttaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 31.03.2009 - 13:41

fi.wikipedia.org/wiki/Tuuli

Tuossahan sitä tietoa on.

Lähteet:
wikipedia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2009 - 13:42

Miten tuuli syntyy?
Luonnossa lämpötila- ja ilmanpaine-erot pyrkivät tasoittumaan. Maanpinnalle tulevan auringonsäteilyn määrä vaihtelee leveyspiirin mukaan: päiväntasaajalle tulee eniten säteilyä, napa-alueille vähiten.

koko juttu:

www.fmi.fi/kysymyksia/index_5.html#4

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2009 - 14:42

Tuulet muodostuvat siitä, että eri seuduilla vallitseva erilainen lämpötila saa aikaan eroja myös ilmanpaineessa, jolloin ilma alkaa virrata korkeamman paineen alueelta matalamman alueelle päin. Jos jokaisessa maanpinnan kanssa samassa suunnassa olevassa ilmakerroksessa vallitsee suuremmalla alueella sama lämpötila ja kylmemmät ilmakerrokset ovat alimpana, on ilmanpaine sama sekä maanpinnalla että jokaisessa maanpinnasta yhtä korkealla olevassa kerroksessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2009 - 15:05

Niin tuuli syntyy ja täällä meillä tänään tuulee aivan kauhiasti. Taitaa kohta katto lähteä lentoon. Kissakin tuli kiireesti sisään ja kuuntelee ihmeissään kolinaa ja ujellusta.