Miksi koiran kakat pitää kerätä pois, mutta hevosten sata kertaa isommat jätökset saa jättää maahan?

Lisätty: 31.03.2009 - 11:27

niin siis meillä päin ainakin sillon tällöin ne ulkoiluttaa niitä hevosia ihmisten ilmoilla ja pyörätiet ihan täynnä hevosen paskaa.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 31.03.2009 - 13:17

Meidän jalkakäytäviltä löytyy aika useinkin hevosten kakkaroita. Luulisi ratsastajan ainakin takaisin tullessa huomaavan vielä hennosti höyryävän ja suloisesti tuoksahtavan jätösläjän. On ilmeisesti niin vaikeaa kesken ratsastuksen tulla välillä alas ja ruveta siivouspuuhiin. Nämä meidän ratsastajat ovat etupäässä lapsia. Ehkä onkin turvallisempaa että pysyvät heppansa selässä maaliin asti. Eipä ole hevostallin omistaja ajatellut koko jätösasiaa, kun on antanut ratsastajien lähteä yleiselle jalkakäytävälle. Eikö sinne peräpäähän voisi laitta muovisankoa kuten etupäähän kaurasanko? Koiranulkoiluttajat ovat viisaan siistejä: ne usuttuvat koiransa jalkakäytävän vieressä olevalle tontille tarpeilleen. Hukkuu ruohoon, ei tarvitse siivota.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 31.03.2009 - 11:26

No mietis vähän missä niitä koiria ja toisaalta hevosia pyörii sontimassa?
Eikös ole aika ratkaiseva ero noin ihmisen kannalta?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2009 - 11:32

Ei sitä hevosen kakkaa paljon täällä kaduilla näe, mammat vissiin vie sen kukkapenkkeihin lannokkeeksi, mutta koirankakkaa on ja paljon kadun vierukset ja portin vierukset täynnä ja enemmän koko ajan paljastuu kun lumet sulaa, kyllä niin monta kertaa ihmiset sitä koirankakkaa joutuu ruokkoamaan kengistään, täällä on kaupungissa 2 poliisi hevosta jotka voivat kadulle kakkia niin ei ne ole vertailu kelpoisia keskenään nämä läjät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2009 - 11:32

kuvittele jos hevoisia ois tiellä kulkemassa yhtäpajon, kuin koiria, niin uskon , että ne sontaläjät ois pakko siivota pois...jonkun ...mutta kun kävelen kadunvartta pitkin , jopa täällä mailla, niin vastaan tulee ainakin 5 koiran ulkoiluttajaa...mutta ei ainuttakaan hevosta....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 31.03.2009 - 11:38

Niinpä. Ei ne hevoset kävele jalkakäytävillä sontimassa, niin kuin koirat. Ja täällä kun katsoo noita koiran ulkoiluttajia, niin eivät kyllä kerää niitä kasoja pois. Yksikin nuori nainen kahta koiraansa käyttää pihanurmilla asioilla, vaikka metsään olisi matkaa yhtä vähän. Siihen ne kasat jää nurmikolle. Lumien sulaessa haju on kamala, kun kaikki talven jätökset ovat siinä samassa paikassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2009 - 11:39

Meilläpäin ei kerätä koiran paskojakaan pois,täällä muutama talo kymmenellä hehtaarilla.ei paljon haittaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2009 - 11:42

koiria on enemmän, eli kakka-haitta myös suurempi...
Onhan se ikävää kun lemmikien omistajat antavat niiden paskoa pitkin teitä ja pihoja.. tosi mahtavaa kun lumi sulaa ja jätökset löytyy..
voihan niille hevosten omistajille laittaa viestiä aiheesta, kerätköön jätökset pois.. niiden velvollisuushan se on..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2009 - 11:42

Koiria enemmän,kuin hevosia.Koirat jalkakäytävillä,pyörä/kävelyteillä,hevoset ei.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2009 - 11:52

Kyllähän täällä kaupungissa näin keväällä koirien miinoja saa väistellä aivan tarpeeksi ja usein se hajuhaitta huomataan vasta kun se on kenkien pohjissa kulkeutunut eteisen matolle ja saan kuula että oonko pamauttanu. siivoa sitten kengät ja matto sekä auton kumimatot. Ei mene minulle jakeluun etteikö niitä voisi viedä samantien pois. Koirien pito on paljo monimutkaisempaa kuin paskojen siivoaminen. Rakuunoilla on kaksi hevosta täällä ja tuhansia koiria kotitalouksissa. Niin kivoja kuin kotieläimet ovatkin niin tuo pikku yksityiskohta olisi ihan kiva tulla huomioiduksi. Ei olla kaikessa niin välinpitämättömiä.

Lähteet:
Miinoja väistellyt. Ei aina huomannut. Hyvää kevättä kaikille koirien ja hevosten omistajille : )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2009 - 12:15

kyllä täällä meillä jämsänkoskella on yksi muija joka keräilee ahkerasti koiran ulosteet vihreisiin koirankakka pusseihin. sit hän heittelee ne pitkin puita ja penkkoja siis ne pussit. niitä näkyy koko ajan enempi ja enempi kun ulkona liikun. en ymmärrä mitä järkeä ne on viskata joka paikkaan. täällä ei ole määräystä et ne pitäs kerätä pois. mutta vaikka ne on tosi inhottavia aivan jalka käytävillä. en kyllä usko et joku hevosten hoitaja tai omistaja alkas edes keräämään tieltä hevosten jätöksiä. niillä pitäs varmaan olla jätesäkki mihin ne jätökset keräis pois tieltä. itse en kyllä lähde toisten hevosten jätöksiä keräämään. vaikka ne hyvää lannoitusta OVATKIN. mutta ei kiitos.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2009 - 12:18

onneks meil päi ei noihin hevosten kakkoihin törmää, mut koirien kylläkin, joka metrillä =/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2009 - 12:19

Ei pitäisi olla hevosilla asiaa pyöräteille eikä lenkkipoluille. Ainakaan pääkaupunkiseudulla se ei ole sallittua. Hevosiahan täällä on varmaan yhtä paljon, jos ei enemmänkin, kuin muualla Suomessa, eikä niiden jätöksistä tosiaankaan ole haittaa.

(Koiraihmisetkin ovat täällä jo oppineet kohtuu hyvin poimimaan rakkaittensa kakkarat)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2009 - 12:42

Milloin viimeksi astuit hevosen p**kaan?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2009 - 14:28

Mukanani on aina pieni pussi mihin kerään koirani pötkylät, mutta kaikki eivät keräile koiriensa jätöksiä.
Hevosia ei kyllä ainakaan Seinäjoen kaduilla näy, ei edes ratsupoliisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2009 - 14:59

Ainakin meidän kulmilla koiranomistajat aika tarkkaan keräävät jätökset pois. En tiedä kuinka on jossain kaupungin laitamilla.
Hevosia ei täälläpäin näy paitsi nyt ratsupoliisit silloin tällöin partioivat. Yhtään hevosenkasaa en ole nähnyt kaupungissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2009 - 16:23

Voi kun edes näkisi hevosenlantaa. Se on tosi hyvää ruusuille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2009 - 23:51

Hevonen on liikenneväline, koira ei. Kyllä monin paikoin hevosenomistajia velvoitetaan kerämään tai siirtämään jätökset pois. Lanta hajoaa luonnossa, toista ovat ihmisten heittelemät roskat. Hevosen lanta sisältää pääasiassa ruohosilppua, koska hevonen on kasvissyöjä. Koirien ulosteessa on "ihmismäisempi" haju, koska ruoka sisältää eläinperäisiä tuotteita, jolloin kakka tuoksuu myös erilaiselta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.04.2009 - 09:18

Thaimaassa jätettiin norsun kakkakin uimarannalle. Piti oikein ottaa valokuva. =)

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 06.04.2009 - 23:18

erittäin hyvä kysymys. aika persiistä on kyllä..vastausta en tiedä miksi näin on