Pyritkö oikeakielisyyteen vai onko kaikki kielenhuolto vain turhaa nipotusta?

Minusta kirjakielellä kirjoittaminen ja pyrkimys oikeakielisyyteen ovat huomaavaisuutta muita palstan käyttäjiä kohtaan.

Mainio kielenopas:
www.cs.tut.fi/~jkorpela/kiel...index.html

Avainsanat: oikeakielisyys oikeinkirjoitus kielenhuolto

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.03.2009 - 22:08

Paikkansa ja aikansa kaikella. Tiukka oikeakielisyyden vaatimus tällaisilla palstoilla tappaisi ne takuuvarmasti. Näillä riittää hyvin kun saa ymmärrettävästi ja suunilleen yksiselitteisesti asiansa esitettyä. Pilkut paikalleen sitten ihan toisissa yhteyksissä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.03.2009 - 22:11

No kyllä yritän suurinpiirtein olla kielessä mukana ja enpä oikein tiedä nykypäivää suomen kielestä kun sitä kielioppia luettiin50 luvulla ja siellä on niin paljon tullut uudistuksia. Vielä kun olen ollut 30 vuotta ulkomailla niin on vaikeampaa, mutta parastani yritän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 30.03.2009 - 22:20

Äidinkielemme oikeinkirjoitettuna virallisimmissa asioissa on asia erikseen, mutta täällä on päin vastoin hauskaakin lukea noita "murrejuttuja". Itse en uusmaalaisena ihmisenä ole minkään murteen taitaja ainakaan näin kirjoituskielessä. Yritin minä kerran savoa haastaa, niin käskettiin olemaan hiljaa kun ei osaa.

Lisätty: 30.03.2009 - 22:21

Hei sinulle sulkis. Ihmettelen miten puhtaasti kirjoitat suomea vaikka olet noin kauan ollut täältä pois.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.03.2009 - 22:24

Rikastutetaan suomen kieltä - ei rajoiteta sitä...

Lähteet:
Mutu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 30.03.2009 - 22:33

Ei tämä ole oikea paikka kielen ojentamiseen. Tosin on täällä sellaisiakin, jotka yrittää sitä. Mutta kuten ylitarkka sanoi, kuolisi koko palsta hyvin nopeasti, jos vaadittaisiin kirjoittamaan kieliopillisesti oikein tai muuten oikein. Eihän kaikki voi osata, sehän nyt on itsestään selvää. En minäkään osaa englantia kirjoittaa enkä puhua, saati mitään muutakaan kieltä. Suomella olen aina tullut toimeen, kirjoitan sitten oikein tai väärin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.03.2009 - 22:34

Kyllä, mutta ei kannata silti riehaantua jos pilkut ja pisteet ei aina ole ihan oikeassa kohdassa.
Eiköhän se riitä kun tekstistä saa vaa selvää- ainakin minulle riittää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.03.2009 - 22:44

Tekee tiukkaa, paljasjalkanen meänkielinen...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.03.2009 - 22:59

en mä kirjota oikein.. enkä oikeen edes jaksa laittaa pilkkuja vaikka periaatteessa tiedän mihin ne kuuluu, kun just oli äikän kurssilla pilkkutesti..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.03.2009 - 23:23

Kyllä, sanat ja, pilikut pittää olla justiisa. Oikeakielisejä, ei siitä muuten tuu, mittää. Niinku.
Kyllä YT oikeassa oli. Tokko tälläkään palstalla kovin moni oikeakielisyyteen , välimerkeistä puhumattakaan, kykenee. Valitettavasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.03.2009 - 23:30

Osaakohan meistä kukaan suomenkieltä niin täydellisesti, että sellaista voisi edes vaatia. Eiks palstan rikkaus oo et jokaine kirjottaa niinku kirjottaa. Pietää ne pipon narut vaa tarpeeks löysäl ja pikkune pilke silmäkulmas menemättä äärimmäisyyksii typeryyksii ni meil on mukavaa keskenää. Kestänet meitä varmastikin tällaisina kuin olemme. Uskon ja toivon niin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.03.2009 - 23:44

Ylitarkka saa minulta päivän papukaijamerkin. Ei olla enää koulussa eikä yritetä olla fiksumpia kuin ollaan, sillä aika kyllä näyttää ja on näyttänytkin kuka on oikeasti fiksu ja filmaattinen.

Täällä me reppanat ja ruppanat yritämme vastailla tosissame ja välillä leikillämmekin.

Se, joka hallitsee kieliopin ja tyylin niin siitä vaan, ilohan on lukea täydellistä tekstiä.

Tervetuloa!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2009 - 01:29

Kielenhuoltajat pysyköön muualla, minä nautin murteista ja murjaisuista, vaikka itse pyrinkin kirjoittamaan "kirjakieltä", silti yhdys- ym. sanat tuottavat vaikeuksia, kun koulusta on jo ikuisuus ja kielioppi oli aikoinaan myrkkyä. Pidetään mieluummin leppoisaa mielialaa.
Suurempi ongelma on nuo liian lyhyet ja epämääräiset kysymykset. Pilkunkyttääjät yms. lukekoon vaikka Helsingin Sanomia, siellä riittää töitä jo oikoluvussa, kun niillä raukoilla ei ole mitään oikolukuohjelmaa, vaikka Napsussakin on.
Täällä Napsussa (mielestäni) suurin ongelma on tuo liian pieni fontti (kirjasinkoko) sekä kysymyksesi että vastauksesi ruuduissa, siitä varmaan johtuu suurin osa kirjoitusvirheistä, kun ei oikein näe.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2009 - 06:13

Minusta jokainen saa kirjoittaa niinkuin osaa, pilkunviilaajat ovat onneksi vähentäneet sitä kritisoimista täällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2009 - 06:31

ei liene palsta, jossa voi edellyttää. omat sanat, sanonnat ja tapa esittää rikkaus, jota suotakoon viljellä. Joku muu foorumi missä sitten viilaillaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2009 - 06:46

mä ainaski ain kiroitan oikke kaik mitä kirota en te mittää virhei ja ain olen kaik pilkut laittan jokka paikkaa ja sinnekki minne ei ne kuulun, ja siksi nit pistei ja pilkui ei ain näy missä ku ova jossai mual...kirja kieli o se kieli jot kaikki pitä kirjotta ..nin..kui määki ain teen..:) :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2009 - 07:00

Eihän tällä sivustolla tarvitse oikeakielisyydestä taistella, kunhan asia tulee ymmärretyksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2009 - 08:27

Miten sitä pystyy kirjakieltä kirjoittamaan kun koulu tuli käytyä savoksi,enkä muutenkaan kannata mitään tarkkaa teksitä.kirjutan ihan saletisti silleen kun haluan,turha tänne on tulla nipottamaan.jostain oikea kielisyydestä,suomessa jo niin paljon aikuis opiskeliota,siis olkomaalaisiam,ei ikinä opi täysin kirjakielisiksi,voi sanoa taas joku piru tulee tänne esittämään ,tyhmiä juttuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2009 - 08:36

No siin sitä sulle tuli. Oikeakielisyys pilkkuineen ja pisteineen kuuluu muille palstoille. Täällähän me tavallaan jutellaan toistemme kanssa ja murteet sekä sanonnat piristävät todella mukavasti. Napsulaiset on napsulaisiin ja siksi jäävät, toivon niin. Omalta osaltani pyydän anteeksi savon murrettani, jos se loukkaa jota kuta. Hyppää ainakin miun kirjoitusten yli, eikös niin.
Mulla oli koulussa äidinkielestä aina täys kymppi, olen kirjoittanut lehteen monta vuotta joten luulen kielen olevan osittain hallussa. Mut tääl´Napsussa mie oon viihteellä!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2009 - 08:59

Kyllä pyrin. Kun koultus liittyy kieliin, oikeakielisyys on itsestäänselvyys. Nykyään on aika ikävä tapa lyhennenllä sanoja, se näyttää painetusssa tekstissä rumalta.
Pääasia olisi se että kirjoittaa ymmärrettävästi.

Lisätty: 31.03.2009 - 12:41

Ken kielen taitaa, ei voi missään tilanteessa kirjoittaa huolimatonta kieltä. Niin se vaan.
itselläni on paha tapa kirjoittaa liian nopeasti ja silloin kirjaimet menee väärään järjestykseen. Tahtia en voi hidataa kuitenkaan... kone on hitaampi kuin minä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2009 - 10:35

Jokainen kirjoittakoon niinkuin kirjoittaa, kielipoliiseja ei Napsuun kaivata.
Mie kirjoitan yleensä niin oikeakielisesti kuin pystyn, toki saatan tarkoituksella heittää murretta tai puhekieltä sekaan.

Lisätty: 31.03.2009 - 10:40

Ihan vain tiedoksi mahdollisille kiinnostuneille Alivaltiosihteerin mainion oikeinkirjoituskoulun nettiosoite:
www2.edu.fi/oikeinkirjoitus/start.php

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2009 - 10:45

Yhdyn Idan mielipiteeseen, Sulkis todella kirjoittaa hyvin. Minulla on sellainen mielipide tähän asiaan, että pyrin vaatimaan itseltäni hyvää ilmaisua, mutta muilta en sitä sitten vaadikaan. Minusta on mukavaa lukea erilaisin tavoin kirjoitettuja mielipiteitä, jos ne vain ovat ymmärrettäviä. On joitakin virheitä, joita inhoan yli kaiken ja jotka saavat ihokarvani nousemaan pystyyn :) Semmoisia ovat esimerkiksi välilyönti huuto- ja kysymysmerkin edessä tai päiväys kirjoitettuna niin, että vain päivän jälkeen on piste (31.3). Mutta en minä siitä kenellekään huomauttele, ei se minun asiani ole kenenkään itsetuntoa talloa. Mieluummin pyrin kannustamaan kuin lannistamaan, asiassa kuin asiassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2009 - 11:22

Oikein, niin oikke

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2009 - 11:54

Kielioppia tärkeämpi on tunnelma. Murteen tai puhekielen käyttö ei minua häiritse. Mutta ne useat kysymykset, joista ei tiedä, mihin ne liittyvät ja mitä kysyjä haluaa oikeasti tietää. Kysymyksiinhän voi otsikon lisäksi laittaa tarkentavaa tekstiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2009 - 12:39

Yleinen mielipide näyttää vahvasti olevan, että jokainen saa kirjoitella ihan omalla tyylillään kunhan pyrkii saamaan aikaiseksi ymmärrettäviä kysymyksiä ja vastauksia.

Ja onneksi tämä meidän (ehkä ainoa) koulutettu kielenkäyttäjämmekin teki tähänkin vastaukseensa ainakin kaksi kirjoitusvirhettä (koultus, lyhennenllä), niin ei tarvitse meidän muidenkaan häpeillä omiamme.

- skrivaa niinku osaat, jos joku ei bonjaa, voihan se kysyä -

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 06.04.2009 - 16:11

pyrinhän mie

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2009 - 19:40

Kyllä pyrin. Joskus vastaan puhekielellä ettei vastaus näyttäisi turhan viralliselta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 12:38

Yritän ainakin kirjoittaa hyvää Suomea, mutta taannoisen opettajani mukaan en oikein osaa kirjoittaa oikein.
Muita en ala kritisoimaan.