Ikuinen kiista. Ovatko savolaiset parempia kuin pohjoiskarjalalaiset ihmiset?

Lehdissä on usein käyty kiivaitakin keskustelua asioista, suuren kohun sai aikaan joku hesalainen kun hän meni Kuopioon ja tokaisi tuttavalleen että savolaiset naiset ovat lahnapersuksia. siitäkös sota syntyi Savon Sanomien sivuilla, meidän sorioita pohjoiskarjalalaisia naisiakin jo vertailtiin, on nuo etelän ihmisiset joskus kummia sanoisin.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.03.2009 - 17:29

Näin pitkältä katsoen (kun kälätyskään ei kuulu) ihan samanlaista porukkaa näyttäs olevan.

Heiän persauksiaan en oo niin tarkkaan tutkiskellut että osaisin mainita mitään varsinaista tyyppivikaa, mitä tuo lahnaperäsyys sitten mahtaakaan tarkoittaa?

Ja siitä hesalaisen sanomisesta, tais olla joku 'junalla tullut' ja niiden sanomiset on useasti , kun rupeevat uhoomaan, melko syvältä.

Etelän ihmisen kummallisena mielipiteenä sanoisin, että ikinä ei lakkaa kunnioittamasta persjalkasta Lapin akkaa kun on kerran nähnyt sellasen painelevan täyttä ravia metrisessä hangessa.

-K18-
(Vantaalainen sananlasku)

- ei se oo ahterin mallista kiinni, jos huimaa sammutetaan valot -

Kysyjän kommentti

Se oli hyvä vastaus. Kiitos.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.03.2009 - 16:36

Ei me kukaan olla ketään parempia.
Se on tosiasia.
Hyvin tylsä tosiasia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2009 - 16:36

täältä turun suunnalta katsottuna, niin minusta he ovat oikein hyviä jokainen..oli sitten savosta tai karjalasta....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2009 - 16:38

Siis niinkuin ikuinen? Saispa ne nyt sopuun asian eikä tolleen ikuinen kiista kurkku suorana huuta savolaiset on parempia! Ja toinen huuta että Pohjois karjalaiset ovat parempia! Kumpikin on yhtä hyviä en osaa mitenkään verrata.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2009 - 16:43

No voe tokkiisa. Ei tiällä oo persuksissa mittään vikkoo. Kehuneet on ja lissee pyytäneet...
Jokkaenen on hyvä jossae ja karjalan poejjat tekköö ihan hyvät työt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2009 - 16:43

Kaikki ovat AIVAN samanarvoisia ovatpa he mistäpäin tahansa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2009 - 17:09

Hämäläiset parhaimpia kaikista!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 29.03.2009 - 17:18

Tunnen molempia, ja yhtä hyviä ja mukavia ovat. En millään pystyisi erottelemaan ihmisiä paremmuusjärjestykseen asuinseudun mukaan. Sehän on suorastaan törkeää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2009 - 17:28

Jokainen luulee olevansa paras.
Samanlaisia sankareita joka puolella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2009 - 17:34

Sitä on vaikea sanoa täältä turun suunnasta, kun me ollaan niitä kaikista parhaita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2009 - 17:40

Savolaisten perääsä muut tulloo

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2009 - 17:46

No kyllä minun mielestä on aivan turha kinastella eri paikkojen ihmisten paremmuudesta, luulisin,että kaikissa on niitä hyviä, kuin huonojakin persoonia. Olen ollut Ruotsissa hyvin pitkään ja siellä olen valitettavasti joutunut eri paikkakuntien ihmisten erilaisiin kummallisuuksiin ja voin sanoa, että monella olisi hyvin paljon ajateltavaa ennenkuin suunsa avaa ja alkaa toista mollaamaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2009 - 17:57

ihmiset on kaikki samanarvoisia, paitti me pohojalaaset. me ollaha parahia:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2009 - 18:20

ei, miksi olisi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2009 - 20:29

Ovatko savolaiset parempia kuin pohjoiskarjalalaiset ja muut ihmiset?

Omasta mielestään aika useasti, muilla sitten lienee vääriä käsityksiä asiasta ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2009 - 22:27

Minä en osaa sanoa. Olen karjalaisen äidin ja savolaisen isän tuotos. Sano siinä sitten mitään.

Mutta mies on eteläpohjanmaalta ja ne tuntuu olevan oikeita immeisiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2009 - 08:28

Paremmuus on laaja käsite eikä sitä pitäsii käsitellä painetussa sanassa. Itse kukin voi tarkkailla asiaa ja tehdä johtopäätökset itse. Sen verran voin sanoa että savolaiset ruumiinrakenteeltaan ovat "lyhyenläntiä" eli se pitää paikkaansa.

Tulen toimeen karjalaisten kanssa mutta noiden toisten kanssa toimiessa tulee tulkintavaikeuksia.