kuinka kauan linssejä pitää keittää ennenkuin ne voi lisätä ruokaan?

kokeilen ensikertaa linssejä ruoassa lihan korvikkeena. mutta keittoajasta ei ole tarkkaa tietoa
olen vain kuullut että pitäis ensin keittää.
onko väliä minkäväriset linssit. minulla punaisia

Avainsanat: punaiset linssit keittoaika

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.03.2009 - 14:38

Linssit kannattaa huuhtoa hyvin ennen keittämistä, mieluiten väljässä vedessä. Linssejä ei tarvitse liottaa, joskin liotettuina ne kypsyvät nopeammin. Vihreiden linssien keittoaika on noin puoli tuntia. Punaiset linssit kypsyvät 10-20 minuutissa. Linsseistä keitetään usein linssikeittoa, jota on parempi käyttää kastikkeen tapaan kuin syödä yksistään, sillä runsaat määrät linssejä tai muita palkokasveja sulavat heikosti ja tuottavat helposti ilmavaivoja. Tästä vaivasta päästään yhdistämällä linssejä aterialla muihin ruoka-aineisiin sopivassa suhteessa sekä lisäämällä linssikeittoon hiukan öljyä ja kypsyttämällä linssit yhdessä erityisesti ruuansulatusta edistävän juustokuminan kanssa.

fi.wikipedia.org/wiki/Linssi_(kasvi)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 29.03.2009 - 13:32

Luulisin että ne huuhdeltuna voi laittaa valmistettavaan ruokaan, mutta n. 10 - 15 min. ennen ruuan valmistumista.

Lisätty: 29.03.2009 - 13:33

Lisään vielä: jos ne käytetään lisukkeena, niin tuo sama keittoaika 10 - 15 minuuttia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 29.03.2009 - 13:36

Keittoissa keitetään n. 20 min. Useimmissa ohjeissa näkyi olevan se aika mainittuna.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2009 - 13:46

Punaiset linssit ovat helppoja käyttää, sillä ne eivät vaadi liottamista. Maultaan miedot linssit ovat monikäyttöisiä, sopivat hyvin keittoihin, kastikkeisiin, muhennoksiin, pastaruokiin sekä pizzojen ja tacojen täytteeksi. Voidaan käyttää myös kylminä salaateissa. .

Keittoaika: n. 8-10 min. (1 osa linssejä + 2 osaa vettä)

Lähteet:
www.risenta.fi/page.aspx?Sec...ionId=5147

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2009 - 14:05

Minä en tiedä muita kuin silmälasien linssejä enkä oo vielä tähän päivään asti kuullut kenenkään niitä keittävän :D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2009 - 14:06

Ai linssejä silmä lasien eihän niitä nyt herranen aika syödä!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2009 - 15:35

Elä hitossa linssejä rupea keittämään, näkö huonontuu. Mutta jos keität niin pari tuntia olisi sopiva aika.

Lähteet:
oma tieto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2009 - 17:59

Huuhtelu, keittäminen kypsäksi, käyttö.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.03.2009 - 08:14

Huuhdo ja lisää keitettävään ruokaan 5min ennen valmistumista,keltaiset linssit kypsyvät parissa minuutissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2009 - 12:44

Vitamiinit saisit talteen, kun idättäisit ne ja pistäisit salaattiin.