Miksi silmälasit likaantuvat niin helposti? Pitäisikö kehittää silmälasinpyyhkijät?

Mietein taas tässä tämmösiä kun katselin maailmaa pölykerroksen ja sormenjälkien läpi.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 29.03.2009 - 10:45

Olen tehnyt saman havainnon jo yli neljänkymmenen vuoden aikana. Oisko niissä jonkinlaista staattista sähköä joka kerää kaiken mahdollisen itseensä. Moiseen ilmiöön närkästyneenä olen suunnitellut laittavani tuorekelmusta suojukset linssien päälle. On helppo vaihtaa uuteen aina kun likaantuu. Ja tulee huomattavasti edullisemmaksi ratkaisuksi, kuin että jos lasketaan kalliiden pesuaineiden, juoksevan veden ja talouspaperin käyttöstä syntyvät yhteiskustannukset.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.03.2009 - 22:58

Ai, teilläkin asuu joku mörkö, joka käyttää sun laseja ja jättää ne likaisina minne sattuu?

Lähteet:
oma kokemus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 28.03.2009 - 23:20

Enpäs ole huomannutkaan moista. No juu, olenpas nyt asiallinen ja sanon, ettei minulla ole silmälaseja joten eivät voi likaantua.
Kai ne likaantuvat siksi, että niin usein joutuu ottamaan pois ne päästään ja laittamaan takaisin. Tulee niitä sormenjälkiä. Ja ihosta varmaankin tarttuu rasvaa. Olen joskus nähnyt jollain ihan rasvaiset lasit.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.03.2009 - 23:36

Jos ne vaan likaantuisi, niin se vielä olisi jotenkin hallittavissa oleva juttu, mutta kun ne kurimukset heittäytyy leikkisiksi ja rupeavat piilottelemaan kesken iltaa, niin siinä kohtaa se manailu tupaa lipsahtamaan hyvinkin herkästi.

(yks juniori yökyläilijä sanoi kotiinhaettaessa loppuarvionaan, 'olis varmaan ihan kiva ja siivo ukko jos sillä olis tarpeeks silmälaseja')

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.03.2009 - 23:46

Varmaankin sen takia kun niihin tulee lääpittyä rasvaisilla näpeillä aina välillä ja ilma on niin pölyistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.03.2009 - 23:49

Mun ainakin pitäis leikata kulmakarvat...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.03.2009 - 23:53

Lasit pestävä joka aama,jos meinaat,että on kirkaat ja näkee niillä.Jos niisä on pyykijät et nää senkäävertaa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2009 - 08:10

Tuppaavat täälläkin likaantumaan,ja vielä karkailemaankin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2009 - 08:33

Minullakin ne on jatkuvasti likaiset ja molemmilta puolilta, ja usein jossain piilossa vaikka mulla on nyt 4 lasit käytössä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2009 - 10:45

Yhdet lasit nenällä, aamust iltaan ja pesen niitä 2-3 kertaa päivässä ja silti jkl rasva/sumutahra aina päivän mittaan näköesteenä, pesen laimennetulla astianpesuaineella tai käytän silmälasinpuhdistussumutetta, mutta silti.... kääk... ehkä näitä rillejä sitten tulee tökittyä ylemmäs, alemmas, tms. sormenpäillään, jotka osuu sit linssiin huomaamattaan... tarvis varmaan videokuvata koko päivän 'tekoset', kuten urheilusuorituksissa, josko siitä selviäis, miten näin pääseee käymään:)

Lisätty: 29.03.2009 - 11:16

Meinas tuo varsinainen vastaus taas unohtuu, eli tarvittis kehitellä nuo silmälasinpyyhkijät mielestäni ja kuka sen keksii ja patentoi, niin rikkaaks tuloo..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2009 - 11:39

juu tuossa ois ideaa, rupeappa kehitteleen....saman olen huomannut , ainna likaiset..kukahan niitä likastaa, ihmettelee...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2009 - 12:29

itsellänikin huomannut saman ongelman. ja silmälasinpyyhkijätkin ois siinä mielessä hyvä että jos joutuupi sateessa kävelemään..olen muutamat rankkasateet pyöräillyt ja oli pakko ottaa lasit pois päästä et edes jotain näki/hahmotti että minne ajan..mut nyt on sillointällöin lasit ja piilarit käytössä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2009 - 12:37

Kyllä sellainen olisi tervetullut.Ärsyttää jatkuva silmälasien pesu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2009 - 14:35

Kyllähä ne likaantuu herkästi,mutta niitä pitää puhdistaa,jotta näkee mennä oikein ja lukea. Monasti kun sateessa joutuu kulkemaan olis kyllä pyyhkimet paikallaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2009 - 18:11

Kuljet likaisissa paikoissa. Normaali puhdistus riittää.