mitä mieltä olette islanninhevosista? pärjääkö ulkosalla jos on katos vai pitääkö olla talli?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 28.03.2009 - 14:03

Islanninhevosethan on aikojen alussa syntyneet aroille ja muille kylmille ja tuulisille paikoille. Ne elivät silloin laumoissa ja varmaankin oikein kylmällä hakivat toisistaan suojaa. Olettaisin että ne varmasti pärjäävät ulkona täällä meilläkin. Itse kyllä laittaisin ne talvella kovalla pakkasella ja öisin sisälle.

Lisätty: 28.03.2009 - 14:05

Katos on varmasti hyvä ajatus. Silloin ne pääsevät sateella tarvittaessa suojaan.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.03.2009 - 14:13

Eläimien pitäjille täytyy olla Suomessa lainmukaiset olosuhteet / tilat, jos nämä asiat eivät ole kunnossa sinua voidaan syyttää eläinrääkkäyksestä.

Lähteet:
Oma tieto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.03.2009 - 14:29

Tarvitsevat paljon tilaa ja hoitoa. En sitten tiedä kuinka soveltuvat suomalaiseen tallielämään..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 28.03.2009 - 16:00

ISLANNINHEVOSEN HOITO

Islanninhevosen hoidosta on syntynyt lukuisia myyttejä. Rotu on helppohoitoinen, mutta sillä on samat perustarpeet kuin muilla hevosilla ja joitakin erityispiirteitä, jotka on otettava huomioon sen hoidossa. Islanninhevonen tarvitsee laadukkaat perusrehut ja tarkan ruokinnan. Muiden karaistuneiden luonnonrotujen tavoin se ei kestä suuria vilja- ja väkirehumääriä ja lihoo helposti. Huonolaatuisilla rehuilla se kuitenkin jää alikuntoiseksi, kuten mikä tahansa hevonen.

Islanninhevosia pidetään usein pihatossa ja ulkokarsinoissa, koska ne tarvitsevat paljon ulkoilua. Parasta olisi, jos hevonen olisi ulkona lähes vapaasti ja saisi itse valita, milloin tulee säänsuojaan. Islanninhevosta ei kuitenkaan saa talvisin märkänä jättää sään armoille, vaan se on kuivatettava tallissa tai loimien avulla. Kesällä islanninhevosten kiusana ovat hyönteiset ja kuumuus, joilta ne tarvitsevat myös suojaa.

Islanninhevosta ei koskaan pidetä yksin. Muunrotuiset hevoset saattavat joskus sopeutua yksinoloon, mutta laumassa kasvaneelle sosiaaliselle islanninhevoselle yksinolo on suoranaista kärsimystä. Mieluisin toveri islanninhevoselle on toinen islanninhevonen, mutta muutkin hevoset ja ponit käyvät seuraksi. Mieluiten islanninhevonen elää laumassa.

Islanninhevonen on rotuna erittäin terve, joskin hoidolla on terveyteen suuri vaikutus. Islanninhevosen kipukynnys on hyvin korkea, joten sen hoidossa on oltava tarkkana: hevonen voi näyttää kipeältä vasta, kun se on kriittisesti sairas. Rodussa esiintyy melko yleisesti kesäihottumaa ja kinnerpattia. Kesäihottuma oireilee hankaamisena ja se johtuu hevosen allergiasta pistäville Culicoides-suvun polttiaisille. Kinnerpatti on takajalkojen nivelrikkoisuutta, joka saa hevosen ontumaan. Kumpikin sairaus on hoidettavissa, mutta kumpaakaan ei voida kokonaan parantaa.

Islanninhevosen jouhia ja karvapeitettä (harja, häntä, vuohis-, turpa-, korvakarvat) ei leikata, jollei se ole hevosen terveyden vuoksi esimerkiksi kesäihottuman takia aivan välttämätöntä.

Islanninhevonen on pitkäikäinen ja hyvän terveytensä vuoksi usein käyttökunnossa pitkään. Islanninhevonen kasvaa ja kehittyy hitaasti, joten hevoset koulutetaan 4-5-vuotiaina. Vasta 7-8-vuotiasta islanninhevosta pidetään aikuisena ja esimerkiksi näyttelyissä 6-vuotiaatkin oriit voidaan nuoren ikänsä vuoksi hyväksyä jalostukseen alhaisemmilla pisteillä kuin 7-vuotiaat ja vanhemmat. Islanninhevosen hedelmällisyys on erinomainen.

Lähteet:
Googletin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.03.2009 - 16:00

pärjää ulkona hyvin. tottakai jokin suoja pitää olla minne pääsee pakoon sadetta, aurinkoa, tuulta ja hirvikärpäsiä.)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.03.2009 - 18:49

kyllä menestyvät, mutta tarjoa tuulensuojaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 14:26

Pärjää hyvin ulkosalla laitumella, mutta katos/tuulensuoja pitää olla, ja tietty mahdollisuus juoda mielen mukaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.04.2009 - 22:55

Islanninhevoset viihtyvät paremmin pihatossa kuin tallissa.