Mitä tarkoittaa attribuuttiteoria? Lyhyesti ja ytimekkäästi?

Avainsanat: tarkoitin opetuksen näkökulmasta

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.03.2009 - 13:50

Paljon nyt riippuu asiayhteydestä jota tarkastellaan (yleensä liityy motivoitumiseen, opiskelussa, mielenterveyshoidossa tms.), tässä yksi esimerkki vankeinhoidon piiristä:

Attribuutioteoria ei ole yksi yhtenäinen teoria vaan, se sisältää joukon erilaisia teorioita. Yhdistävä tekijä eri teorioiden välillä on se, että ihmiset tulkitsevat käyttäytymistä sen oletettujen syiden pohjalta, ja myös se, että näillä tulkinnoilla on tärkeä rooli reagoidessamme käyttäytymiseen (Kelly & Michela, 1980.)
Kellyn ja Michelan mukaan attribuutioteoriat voidaan jakaa kahteen eri luokkaan; attribuutioteorioihin ja attributionalisiin teorioihin. Attribuutioteorioissa korostuu kognitiiviset prosessit eli attribuutiotulkintaa edeltävät tekijät.
Attributionaalinen tutkimus painottuu käyttäytymisen dynamiikkaan ja attribuutiotulkintaa seuraaviin kokemuksiin.

www.tiedonpuu.fi/artikkelit/...uuteen.php

Lisätty: 28.03.2009 - 13:55

attribuutio attribuointi, jonkin paneminen jonkun nimiin

(pieni sivistyssanakirja)

Kysyjän kommentti

Kiitos! Vastaus on erittäin hyvä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.03.2009 - 14:33

Tuolta löytyy jotain..

Lähteet:
www.dipoli.tkk.fi/ok/palvelu...petuki.PDF

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.03.2009 - 18:53

Varmasti teoria attribuuteista.