Jos omistaa asunnon suomessa mutta asuu ulkomailla, pitääkö siitä kumminki maksaa veroa?

Ja jos on töissä myös ulkomailla.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.03.2009 - 09:45

Omistusasunnosta maksetaan kiinteistöveroa, riippumatta siitä, missä omistaja asuu.
Kunnat määräävät veroprosentin, jonka ala- ja ylärajat säädetään lailla. Tällä hetkellä yleisen kiinteistöveron yläraja on prosentin kiinteistön verotusarvosta, vakituisen asunnon 0,5 prosenttia. Sekä ala- että ylärajoja ollaan juuri nostamassa.
Kiinteistöveroa maksetaan myös maasta, paitsi maa- ja metsätalousmaasta.
Omaisuusveroa, toiselta nimeltään varallisuusvero, ei enää ole. Se poistui jo muutama vuosi sitten.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.03.2009 - 23:14

Kyllähän se minusta kiinteistöveron piiriin kuuluu ja tietysti omaisuusvero jos sitä on paljon. Mikäli se on As. Oy muotoinen kiinteistövero sisältyy hoitovastikkeeseen. Eli vastaavasti verotettanee kuten asuisit siinä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.03.2009 - 23:23

Kyllä kiinteistövero menee omistusmuodosta riippumatta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.03.2009 - 00:32

Kyllä minun mielestä onhan sinulla silloin omaisuutta täällä. Myy asunto pois jos tarvi sitä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.03.2009 - 05:06

Pitää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.03.2009 - 09:05

Jos on vaikka kerrostaloasunto niin tarviihan se vastike maksaa oli siinä sitten ei.
Vesimaksua ei tarvitse maksaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.03.2009 - 11:50

Kyllä pitää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.03.2009 - 12:04

kyllä se kuuluu, kun on nimelläsi..