kuka keksi maammelaulun?

se voisi löytyä googlesta....

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 27.03.2009 - 10:32

Löysin Wikipediasta tietoa että Johan Ludvig Runeberg kirjoitti sen ruotsiksi vuonna 1846 jonka Fredrik Pacius sitten sävelsi.

Lähteet:
www.wikipedia.org

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.03.2009 - 10:35

mun mielestä joku saksalainen on tehnyt jonkun ton tyyppisen sävelmän ja sit joku muutti sitä ja siitä tuli maammelaulu..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 27.03.2009 - 11:10

Kun olet selvillä, että se voisi löytyä googlesta, niin jäin ihmettelemään, mikset sitä sitten etsinyt sieltä, vaan kysyt sitä nyt muilta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.03.2009 - 11:48

Oheisesta linkistä saattaa olla apua asian selvittämisessä.

www.helsinki.fi/maamme/maamme.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.03.2009 - 12:27

Kukaan ei keksinyt, vaan Runeberg ja Pacius sen tekivät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.03.2009 - 14:20

Runeberg kirjoitti ja F. Pacius sävelsi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.03.2009 - 18:42

Pacius sävelsi sen neljässä päivässä Runebergin sanoihin,myöhemmin on käynyt ilmi,että sävel perustuu saksalaiseen juomalauluun.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.03.2009 - 18:47

Maamme (ruots. Vårt land) on epävirallisesti Suomen kansallislaulu.[1] Suomen lainsäädännössä ei ole mainintaa virallisesta kansallislaulusta, kuten esimerkiksi lipusta ja vaakunasta.[1] Maamme-laulun kirjoitti Johan Ludvig Runeberg ruotsiksi vuonna 1846, ja sen sävelsi Fredrik Pacius vuonna 1848. Laulu esitettiin ensimmäistä kertaa 13. toukokuuta 1848 Floran päivän juhlassa Kumtähden kentällä Helsingin rajan tuntumassa. Myös Viron kansallislaulussa (Mu isamaa, mu õnn ja rõõm) käytetään samaa säveltä, mutta ilman neljän viimeisen säkeen kertausta.

Tekstin nykyisin käytettävä suomennos luetaan yleensä Paavo Cajanderin (1889) nimiin, mutta se pohjautuu suurimmaksi osaksi Julius Krohnin vuoden 1867 käännökseen.[2][3] Maamme-runossa on 11 säkeistöä, mutta siitä lauletaan vain ensimmäinen ja viimeinen säkeistö.

Vänrikki Stoolin tarinoista julkaistiin uudelleen käännetty versio vuonna 2007, minkä yhteydessä myös Maamme-runo sai uuden suomennoksen.[4] Laulun sanoina käytetään kuitenkin jatkossakin vanhaa käännöstä.

Jopa eduskunnassa on ehdotettu, että kansallislauluksi pitäisi vaihtaa Jean Sibeliuksen Finlandia.[5] On myös tehty lakialoite sekä Maamme-laulun että Finlandian asettamisesta viralliseksi kansallishymniksi.[6][7] Yhdeksi syyksi Finlandiaan vaihtamiseksi on esitetty, että Paciuksen sävellystä käytetään myös Viron kansallislaulussa Mu isamaa ja siinä on samantyylinen sanoitus. Virossa sävelmää on laulettu kansallislauluna jo vuonna 1869 Tarton laulujuhlilla. Suomessa Maamme vakiintui vasta 1900-luvun alussa