mikä on alkeiseliö?

tarvin tiedon giologian kokeseen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.05.2008 - 22:34

Yksisoluiset kasvit, eläimet ja sienet ovat alkueliöitä. Myös kaikenlaiset levät ovat alkueliöitä. Kasvikuntaan kuuluvat yhteyttävät eliöt, joita ovat sammalet, sanikkaiset ja siemenkasvit.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.05.2008 - 13:04

Eliö eli organismi on yhdestä tai useammasta solusta koostuva elävä olento. Eliöt rakentuvat vain elollisessa luonnossa esiintyvistä hiilen orgaanisista yhdisteistä. Niille on ominaista aineenvaihdunta, syntymä, kuolema ja kyky lisääntyä. Eliöiden varhainen kehityshistoria on edelleen hämärän peitossa, mutta otaksutaan, että ne syntyivät Maan alkumerissä yli kolme miljardia vuotta sitten. Aikojen kuluessa eliökunta on monipuolistunut ja kehittynyt evoluution myötä.

Eliökunta on yhteisnimitys kaikille eliölajeille ja -luokille. Se jakaantuu kuntiin, joita vallalla olevan käsityksen mukaan on kuusi tai kolme. Kunta on taksonomian korkein ryhmä.

Virukset eivät ole yksiselitteisesti eliöitä, sillä isäntäsolujensa ulkopuolella ne ovat elottomia partikkeleja. Tämä tieto löytyi Wikipediasta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2008 - 08:37

yksisoluinen kasvi tai eliö