mistä tiedän, että elintarvike on kotimaista alkuperää? pitääkö alkuperämaa ilmoittaa?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.03.2009 - 19:02

Alkuperämerkinnät
Elintarvikkeen alkuperämaa ilmoitetaan aina, jos merkinnän puuttuminen saattaa johtaa ostajaa harhaan. Esimerkiksi seuraavien elintarvikkeiden alkuperämaa on aina ilmoitettava: liha, kala, kananmuna, mansikka, omena, porkkana, mustikka ja sienet. Jos ulkomaista raaka-ainetta on käytetty Suomessa valmistettuun elintarvikkeeseen, ei valmistusaineiden alkuperää yleensä tarvitse ilmoittaa, esimerkiksi hillot ja lihapyörykät.
Lähde Finfood Ruokatieto Pakkaukset kertovat

Lähteet:
www.finfood.fi/finfood/ffom....inn%C3%A4t

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.03.2009 - 18:49

ainakin hedelmissä on että mistä päin ne on.. eikö niissä etiketeissä lue mitään

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2009 - 19:05

Usein ei voi tietää alkuperää, koska yleensä vain valmistaja tai myyjä tulee kertoa.

Elintarviketurvallisuusvirasto:
Elintarvikkeiden pakkausmerkintäsäädökset edellyttävät, että pakkauksessa ilmoitetaan valmistajan, pakkaajan tai EU:ssa toimivan myyjän nimi ja osoite. Lisäksi on ilmoitettava tarkemmat tiedot alkuperästä, jos sen ilmoittamatta jättäminen saattaisi johtaa ostajaa olennaisesti harhaan elintarvikkeen todellisen alkuperän suhteen. Tämän säädöksen tarkoituksena on varmistaa, ettei ostaja oleta elintarvikkeen olevan suomalaista alkuperää, jos se on valmistettu tai tuotu Suomeen rajojen ulkopuolelta.

Lähteet:
www.evira.fi/portal/fi/elint...merkinnat/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2009 - 19:08

Jostain olen kuullut, että pelkkä EU merkintä riittää mutta suosituksena on maan ilmoittaminen...? Suomalaisen kyllä erotat joutsen-merkistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 26.03.2009 - 22:23

EU on meidän kotimaa ja joutsenmerkki ei kerro tuotteen olevan kotimainen. Ainoastaan osa tuotteesta tai valmistusprosessista on hoidettu silloin Suomessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.03.2009 - 08:52

Joistain tavaroista, siis pakatuista, ei tiedä mistä ne ovat peräisin. Ostan eurooppalaisia tuotteita jos mahdollista, esim. Aasiasta tuotua kalaa en syö.
Elintarvikkeet joista laitan ruokaa, ostan Stockan herkusta ja siellä annetaan tiedot alkuperästä. Kotimaisuus on valttia ja myös luomua ostan. Viljalla kasvatettua lihaa suosin.Uudesta Seelannista tuotua karitsanlihaa tulee ostettua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.03.2009 - 18:16

putte on antanut sinulle jo perusteellisen vastauksen :)