Mitä se rakkaus on? Omin sanoin selitettynä. Olin kuuntelemassa luentoa, jossa tätä termiä viljeltiin laveasti. Olisin halunnut

että ensin olisi määritelty sana "rakkaus". Jättäisin eroottisen rakkauden tästä määritelmästä pois. Sehän me tiedetään jo?
Lähimmäisen rakkaus=vuorovaikutustako? Minusta tuntuu, että minä en rakasta mitään enkä ketään. Jaksatteko pohtia kanssani?

Lisätty: 26.03.2009 - 10:58

Entä onko lähimmäisen rakkaus vain lähellä olevan rakastamista. Meille mieluisten ihmisten tykkyytä.
Vieläkö pannaan omaan leipään puolet petäjäistä, veihän naapurimme touon halla, kuten Saariärven Paavossa runoillaan.
Tästä on mielestäni kysymys rakkaudessa. Vastuullisuudesta ja ilolla omasta luopumisesta.

Avainsanat: oma itse lähimmäinen rakkaus rakastaa sisäinen eheys

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.03.2009 - 10:55

Minulle rakkaus on sitä, että päätän rakastaa. Se tarkoittaa lähinnä sitä miten ajattelen ihmisistä ja miten käyttäydyn heitä kohtaan. Rakastaminen on minulle konkreettista toimintaa. Lasten suhteen kuuntelemista, tukemista ja auttamista, jos on jotain ongelmia. Aikuisten suhteen sitä miten teen pieniä palveluksia nostamatta niistä numeroa, jätän sanomatta mitä ajattelen (useimmiten) tai sanon jotain positiivista. Rakkaus on sitäkin miten katsoo toista; katse kertoo paljon siitä miten toisen suhtautuu. Joskus toiselle saa hyvän mielen vain katsomalla ystävällisesti. Se on huomioimista. Rakkaus on enimmäkseen tahdon alaista toimintaa. Näin minä sen ainakin näen.

Se tunne mikä rakkaudesta ja rakastamisesta tulee, on riittävän palkitsevaa, jotta haluan ja jaksan jatkaa. :)

Lähteet:
Oma kokemus

Kysyjän kommentti

Tahdon, tahdon ja taas tahdon.....niin se on.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.03.2009 - 06:47

minulle se rakkaus on tunne, että olen rakastettu ,hyväksytty, minusta välitetään ja välitän, hyväksyn,rakastan, lämmin tunne , kun nään raikkaitani, niin monikossa, koska rakastan puolisoani, vähän erillä tapaa, kuin lapsiani ja heidänlapsiaan...joskus oikein sydän alassa tuntee sellaista rakkauden tunnetta jota en osaa sanoin , enkä txt,n kertoa...hyvä tunne se on , se rakkauden tunne...ja miten saa olla kiitollinen, että saa tuntea sen tunteen ja olen itse oikeutettu siihen..tunteeseen, lämpöön ,onneen.....rakkaus vain on niin ihanaa ja sitä on kiva jakaa , ja sitä on kiva saada, kaikkien rakkaiden kassa, myös lähimäiset ja ystävät kuuluvat tämän minun rakkauteni piiriin..mutta hieman heitäkin rakastan, erillä lailla, kuin taas ihan puolisoa, lapsia ja lapsenlapsia...niin ja tietty rakastan sydämmestäni ottoa ja onnia, jotka tuossa kuvassa katselee...en nyt osaa tämän paremmin tätä asiaa sanoa...mutta vuorovaikutusta kyllä on, niin sen minä koen...ja uskon myöskin, että myöskin sinä lennu tunnet rakkautta..ja saat rakkautta....

Lähteet:
oma sydän ala rakastaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2009 - 07:17

ei sellasta ole

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2009 - 07:21

Edellä jo kuvattiin rakkauden muotoja. Luottamus, välittäminen sekä itsestä että muista, edellisistä kumpuavat vuorovaikutuksen keinot. Onhan niitä, keinoja ja tapoja rakkauden ilmentämiseen.

Suomessa lähes täysin kadoksissa oleva tapa on sanoa rakkauden kohteelle "rakastan Sinua".
Mikäköhän siinä on niin vaikeaa ?
Kumpi pelottaa enemmän, sekö että asettaa itsensä alttiiksi, vai sekö ettei saa vastakaikua ?

Taisi vastaus mennä vähän sivuraiteelle, mutta yhtä kaikki, kysymys on pohdinnan arvoinen.

Lopuksi vielä. Lennulle onnea pohdintaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2009 - 08:00

Rakkaus on tykkäämistä vahvempi tunne. Minusta rakkaus ilmenee monin eri tavoin. Lähimmäisen rakkaus, rakkaus lapsia, lastenlapsia jne. kohtaan on erilaista, kuin rakkaus puolisoa kohtaan. Rakkaus on voimakas, syvä tunne, aito ja hyväksyvä, siis erilainen kuin pitäminen tai toisesta välittäminen.. . Oisko se sitä sisäistä kutinaa, jota ei voi raapia. Rakkauden vuoksi on valmis tekemään mitä tahansa, menemään vaikka pylly edellä puuhun...rakkauden kanssa käsikädessä kulkee romantiikka. Nuorena kuulin puhuttavan, että ihminen rakastuu oikeasti vain kerran elämässään. Ainakaan minun kohdalla ei pidä paikkaansa. Olen rakastanut, rakastunut monta kertaa.
Jos on syvästi rakastunut ja tullut petetyksi, rakkaudesta on kipeää luopua, kipeää unohtaa. Rakkauteen siis liittyy muitakin, hyvin voimakkaita tunteita.

Lisätty: 26.03.2009 - 08:09

Olen joskus menettänyt uskoni rakkauteen ja luottamukseen kahden ihmisen välillä. Sellaisen tapahtuman jälkeen voi mennä useita vuosia ennen kuin rakkautta voi kokea uudelleen. Silloin sitä ajattelee, ettei rakkautta ole olemassakaan.
Ei ihmisen tarvitse tuntea rakkautta koko ajan ja joskus se ei vain satu kohdalle, mutta sanoisin, että rakkauden syttyessä sen kyllä huomaa..."maa järisee, sydän läpättää, posket hehkuvat, silmät loistavat ja on niin kepeä, onnellinen olo"!

Lähteet:
omaa pohdintaa näin aamutuimaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2009 - 08:15

Rakkaus on sitä, että toisen kanssa on hyvä olla, kiintymys, molemmat eivät halua kuin toisensa... <3
on varmasti hullaantumisia, ihastumisia, jolloin perhosia lentelee vatsassa.. mutta rakastamisessa on kokonaan toisen oma. Rakkauteen kasvetaan yhdessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2009 - 08:18

Veikkauksen mainoksen mukaan se on HIFKI.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2009 - 08:25

Kaipaan häntä heti,kun ovi on juuri sulkeutunut hänen jälkeensä.En kaipaa sitä alkuaikojen paloa,mutta olen onnellinen,kun sain kokea sen.Iän myötä rakkautemme on muuttanut muotoaan,nyt se on enemmänkin välittämistä,huolehtimista,istumme usen iltaisin käsikädessä ja vain olemme,ihana lämmin tunne,jota en pois antaisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 26.03.2009 - 09:12

Aito rakkaus on sitä, että on hyvä olla toisen kanssa olosuhteista riippumatta. Vaikka ei olisi rahaa, tai ruokaa juuri sillä hetkellä, niin toisesta kun välittää, ei eläminen tunnu niin vaikealle. Haluaa vain hyvän mielen läheiselleen. Tekee kaikkensa rakkaansa puolesta. Rakastamisen vaikeus heijastuu tässä yhteiskunnassa valitettavasti joka paikassa. Vanhemmat eivät osaa rakastaa lapsiaan eikä lapset vanhempiaan. Rakkauskoulut olisivat hyvä lisä tähän kaikkeen muuhun oppimiseen. Tämä nyt on tällainen utopinen lisäajatus tuo rakkauskoulu. Eihän se oikeassa elämässä niin mene. Mutta jos kaikki menisi niin kuin toivotaan niin rakkaus hehkuisi joka perheessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2009 - 13:14

Lähimmäisenrakkaus nyt on ainakin sitä että jollain tasolla välittää kaikista lähimmäisistään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2009 - 18:43

Etsivä löytää

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2009 - 20:04

Lähimmäisen raukkautta olen tänäänkin kokenut,kun naapurin nuori-emäntä on käynyt tupaani lämmittämässä päivällä (kaikista kiireistään,lapsikatraastaan,50 lypsävästä huolimatta),kun itse jouduin lähtemään kirkolle,kun tyttönni synnyttää kohta.Oli miehen kiva tulla töistä kotiin.
Sitä se on välittämistä,auttamista,jakamista,myös surujen keskellä ja ilon päivinä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.04.2009 - 01:15

Enempi myytti?