Mikä on narsisti?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.03.2009 - 20:23

Narsistinen persoonallisuushäiriö on psykiatriseen diagnostiseen DSM-järjestelmään vuonna 1980 hyväksytty ja persoonallisuushäiriöihin kuuluva psyykkinen häiriö. Sigmund Freudin voidaan sanoa tuoneen vuoden 1914 kirjoituksellaan Zur Einführung des Narzißmus narsismin käsitteen aluksi psykoanalyysin, sittemmin psykiatrian ja psykologian käsitteistöön. Freud mainitsee, että termi ei ole hänen, vaan se on lainattu Paul Näckeltä.[1] Kyseessä on yksilön sopeutumista haittaava, jäykkä ja pysyvä patologinen persoonallisuuden muoto, joka voi aiheuttaa huomattavaa kärsimystä ja toimintavaikeuksia.

Narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivällä on suuruusharhainen kuvitelma omasta ainutlaatuisuudestaan ja kyvyistään. He kuitenkin vaativat paljon huomiota ja ihailua. Heidän ihmissuhteensa kärsivät empatian puutteesta, kateudesta ja ylimielisyydestä. Narsistinen persoonallisuushäiriö alkaa yleensä kehittyä varhaisaikuisuudessa.

Narsisteja on ollut kaikkina aikoina ja kaikissa etnisissä ryhmissä, kulttuureissa, yhteiskuntaluokissa, ammateissa sekä molemmissa sukupuolissa. Tilastollisesti narsistinen persoonallisuushäiriö vaivaa miehiä useammin kuin naisia. Narsistisen persoonallisuushäiriön arvellaan olevan prosentilla väestöstä.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Narsismi

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.03.2009 - 20:33

Satun hankkimaan tietoon ei ole lisäämistä. Narsistin kanssa yhteiselo on ensin kukkeaa, sittemmin muuttuu helvetiksi, jota ei kukaan ympärilläolija näe, kas kun hoitaa hommat tyylikkäästi kotiin. Jyrsii kumppaniltaan itsetunnon ja manipuloi. Ei parannu koskaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 25.03.2009 - 20:44

Vähättelee, ei arvosta, syyllistää jne. Tässä muutama lisäys edellisiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 21:01

Omaan napaansa tuijottaja, muista/muisten tunteista ei välitä; minä itte -tyyppi, narsismi on myös sairaus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 21:56

rakastaa eniten itseään ja kehittyy tietty taudinkuva. On paras ja syyllistää muita. vaikea ihminen. Ensin saattaa olla hurmaava mutta paljastuu sitten

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 22:01

Itserakas, inhottava tyyppi, voi olla myös omistushaluinen ja väkivaltainen. Tarvitsee psykiatrista hoitoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 22:20

itserakkautta kai lie..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 23:00

kaikkea edellä mainittua ja oman helvettini aiheuttaja

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 23:12

Minä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 25.03.2009 - 23:37

www.keijo.fi/downloads/7_06_...rsismi.pdf

Narsismi on sairaus. Oheisessa linkissä lisää tietoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2009 - 00:36

Ai kun hyvä kysymys ja nyt sain selville minkä takii mun x:ä oli kuin oli ja tässä tulikin vastaus siihen, kiitos!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2009 - 00:53

Moni meistä.