Tarkoittaako psykoterapeutti ja psykiatri samaa asiaa?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.03.2009 - 20:14

Ei ole sama asia, vaikka voi kyllä esim. sama henkilö koulutauttua molempiin ammatteihin.
Toisessa erikoitumisineen valmistuminen kestää12-13 vuotta ja toisessa 3-4 vuotta.

Lisää linkissä alla

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Psykiatri

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.03.2009 - 20:09

ei minun tietääkseni:D

Lähteet:
oma pää.:))

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 20:11

Ei tarkoita. Kyseessä on kaksi eri tutkintoa. Psykiatri ja psykoterapeutti.
Mutta, psykiatri voi antaa myös psykoterapiaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 20:19

ei oo sama mut ei varmaan ihan kaukanakaan toisista..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 20:30

Psykiatri on psykiatrian erikoislääkäri. Terapeutti jotain muuta, alemman koulutustason hankkinut, ei lääketietellistä opinarvoa suorittanut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 21:54

eipä tarkoita. Vain psykiatsri voi antaa lääkkeitä esim. On lääkäri ja psykoterapeutti.. hmm, onko mitään? Jos olis psykolgi, niin olis koulutettu mielenterveyspuolelle mutta ei lääkäri

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 23:01

No ei

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 25.03.2009 - 23:30

Ei tarkoita samaa. Psykiatri on pitkän koulun käynyt, ja psykologi lyhyen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 23:44

Sama p-ska eri paketissa. Ns. koulutuserot marginaalisia, koska ko. juttuihin ei koulutus auta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2009 - 00:37

Ei varmastikaan , edellä on jo selvitetty ero!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2009 - 00:56

todellakin täysin eri ammatteja.
terapoida voi lähes kuka tahansa.
psykiatri 6 vuotta laillistetuksi lääkäriksi ja 5-6 vuoden erikoistuminen ja useimmiten väitöskirja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2009 - 08:27

Ei suinkaan aina. Psykiatrilla on lääketieteellinen perustutkinto jonka jälkeen on erikoistunut psykiatriksi. Psykoterapeutiksi voi sensijaan kouluttautua erilaisten pohjakoulutusten jälkeen eli esim. sairaanhoitaja, sosiaalityöntekijä, psykiatri myöskin. Niin ja psykologi on usein psykoterapiaan kouluttautunut.
Psykiatrit eivät kovinkaan usein väittele tohtoriksi, etenkään jos ovat psykoterapeutteja eli erikoistuvat myös siihen. Lääketieteellinen väitöskirja on sen verran aikaa vievä että yhtäaikaisesti ei voi erikositua myös terapeutiksi ja siinä on myös "salaisuuksien" takana olevia asioita joita terapiassa on tosi paljon. Niitä ei voi käyttää julkisessa väitöskirjassa aineistona.
Kliiniset psykiatrit sensijaan ovat usein tohtorin tutkinnon suorittaneita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2009 - 11:02

Ei ole sama asia. Psykiatri on lääkäri, mutta terapeutti on hoitaja. Ts. jos menet psykoterapiaan, etsi ihminen, joka osaa asiansa eikä hyvän tittelin omaavaa lekuria.