Mitä mieltä olette,kun sairaanhoitajat saavat luvan kirjoittaa reseptejä.Tälläistä suunnitellaa.Oma mielipiteeni on seuraava.

He tietenkin saavat koulutuksen tähän tehtävään,onhan heillä muutenkin lääkeoppi hallussa,mutta lisää pitää tietää.

Avainsanat: lääke määräys

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.03.2009 - 12:54

koulutuksen jälkeen kyllä

Kysyjän kommentti

Paras vastaus,terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.03.2009 - 10:31

Suunnitteilla on,mutta se koskisi vain joitakin miedoimpia lääkkeitä,esim.yskänlääkettä tai tulehduskipulääkettä.Muuhun tarvitaan lääkäri.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 10:32

Kyllä se helpottaisi byrokratiaa, potilas voisi saada samaa lääkettä samaan vaivaan tai sairauteen mutta kyllä siihen diagnosointiin lääkäriä tarvitaan jos on uudesta sairaudesta kyse.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 10:42

Antaa pienelle ja alimitoitoutetulle lääkärijoukolle lisäaikaa keskittyä potilaiden hoitoon. Tosin sehän tulisi olemaan melko suppeaa se hoitajien nimenkirjoitusoikeus reseptien uusintaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 10:46

en hyväksyis , kuin just nuo miedot lääkkeet ja joidenkin lääkkeiden uusimiset, mutta kovissa lääkkeissä joissa on väärin käytön riski, sen pitäis myöntää edelleen lääkärin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 10:58

mun mielestä ei saisi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 11:01

En oikeastaan hyväksy olen tottunut et lääkäri kirjoittaa reseptit.Ja nämä uusin viime viikolla lääkärissä käydessäni. Lääkäri uusi ne mielellään. nyt ne sit ovat taas kunnossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 25.03.2009 - 11:56

Eipä se paljoa lääkäreiden työtaakkaa pienennä. Jotenkin en osaa luottaa siihen, että hoitajat tietäisivät tarpeeksi noista lääkkeistä, että mihin mitäkin määrätään. Mutta jos se jää yskänlääkkeiden ja flunssalääkkeiden kirjoittamiseksi, on siinä tapauksessa hyvä asia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 12:32

Periaatteessa hyväksyn. Voisi olla koeaika seurannassa ja taitaa ollakin?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 13:45

Reseptioikeus vain laillistetuilla lääkäreillä säilyköön

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 25.03.2009 - 14:41

Ymmärsin niin että sairaanhoitaja voi uusia reseptin, ei sentään kirjoittaa uutta lääkemääräystä.
En kyllä sitäkään ymmärrä enkä hyväksy. Risikko sitä esittää, en tiedä meneekö läpi, toivottavasti ei (on itse sairaanhoitaja...).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 14:49

Ei voi antaa hoitajan uusia reseptiä. Oli kyse siitä että voisivat uusia reseptin mutta ei suinkaan kirjoittaa uusia lääkkeitä.
Lääkärit ovat ne jotka opintojensa perusteella voivat tutkia potilaan, tehdä diagnoosin ja määrätä lääkkeet ja myös seurata tilannetta muuten
Kyllä lääkäreitä on Suomessa ihan tarpeeksi kunhan esim. kunnlalisella puolella heidän työolonsa tehdään sellaisiksi että voivat motivoituneesti hoitaa työtään. Sairaanhoitajan ammatti on ihan muu, hoitakoot sitä vaan.
Risikon esitys... ja ihan "kökkö".
Lääkkeitä häviää suuret määrät jopa sairaaloista, ja reseptejä pyritään väärentämään. Ei lisää soppaa sotketa! (lääkkeiden väärinköyttöön liittyviä asioita...)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 15:30

Tarkoitus on poistaa turhat jonot lääkäreiden luota.
Turhia jonotuksia lääkäriin on esim. allergiareseptin uusiminen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 18:39

Sairaanhoitajana en halua, että lääkärien töitä sälytetään meidän harteille! Lisää vastuuta, lisää liksaa!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2009 - 22:56

Lisää liksaa sairaanhoitajille,kannatan.Useimiten sairaanhoitajat tietävätkin asian paremmin. Eli kannatan.

Lisätty: 26.03.2009 - 23:00

Ei ole montaa kuukautta,kun lääkäri väärillä lääkkeillä melkein tappoi poikani,onneksi yö-päivystäjä sairaanhoitaja korjasi ajoissa asian.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.03.2009 - 10:40

Kyllä se varmastikkin lääkärien työtaakkaa helpottaisi, mutta lisäisi taas hoitajien...