Olet kiireen keskellä tekemässä maitopohjaista aamupuuroa ja se palaa pohjaan. Mitäs sitten tapahtuu? Aloitatko alusta?

Lisätty: 25.03.2009 - 11:08

Kyl´on napsulaiset hyvähermoista porukkaa. Kotona joudan vahtaamaan ja hämmentämään, mut töissä joskus kotipalvelun puolella sunnuntai-aamuisin, kun on riisihiutalepuuro kaikkien vanhusten luona (kaikki ei halua mikropuuroa) käy niin, että toisella kädellä tekee jotain muuta, on mokoma puurontippa palanut pohjaan ja eikun kaikki alusta. Hiljaista manailua ja tasajalkahyppelyä...... vähän sit myöhästyy seuraavasta paikasta ja sielläpä muistaakin jo pysytellä kattilan vieressä.

Avainsanat: sinnikkyys ketutus kiroilu rauhallisuus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.03.2009 - 09:47

Palaneista puuroista tarpeeksi saanaana teen kaikki maitopohjaiset puurot mikrossa.Tosi helppoa,täytyy sekoittaa vain pari kertaa välillä,eikä koskaan pala pohjaan ja keittoajan voi käyttää muuhun tekemiseen,kuten Napsussa olemiseen.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.03.2009 - 08:32

Joo ei se palanut maku siitä mihinkään lähde.
Itse ottaisin vanhan kunnon Finel-emalikattilan siinä ei pala niin helposti.
(voi kyllä olla että ottaisin jugurttia kaapista...)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 08:36

varovasti otan sen puuron toiseen kattilaan, ei kaapita pohjasta, ja jos ei pahasti ottanut pohjaan kiinni, niin jatkan keittämistä, mutta katson , että nyt kattila on pinnoitettu eli teflonkattila....sitten laitan siihen palaneeseen kattilaan astiakonetiskiainet vähän ja kiehautan, palanut kattila huudellaan ja vielä laitan tiskikoneeseen, ja puuro onkin jo suolaa vaille ja syön sen oliivisinisen levitteen ,(pieni levitesilmä) kera ja njam...hyvää on ja nyt tulikin nälkä, eikun kahffet keittään..

Lähteet:
oma kokemus..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 08:36

Aamu puuro tehdään luomu hiutaleista veteen ,meillä emme käytä maitoa milloinkaan missään ruuassa.Eikä muutenkaan sitä myrkkyä ,hiutale puuro valmistuu nopeasti,vesi kiehahtaa hiutaleet seassa,hella kiinni antaa hautua vähän aikaa,valmis syötäväksi ,hermot tallella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 08:49

Jos mieheni aamulla haluaa puuroa,keitän sen teflon kattilassa,ei pala pohjaan,eikä kiehu yli,kun teen se pienellä virralla,itseäni varten teen puuron mikrossa,ei niin hyvää ,mutta pakko syödä,kun on lääkkeet otettava.Olen kai vahingosta viisastunut ,kun kattilapuurokaan ei kiehu yli.Maltti on valttia tässäkin hommassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 08:49

mullakin palanu maito puurot pohjaan tosi useasti, inhottaa hämmentää koko ajan lieden ääressä.. siksipä teen nykyään maitopuurot uunissa hauduttamalla.. esim riisipuurosta tulee nam :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 09:27

Jos puuro palaisi pohjaan, ottaisin jotain muuta syötävää. En kyllä kiireisenä aamuna edes keittelisi puuroa vaan söisin vaikkapa mysliä tai maissihiutaleita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 25.03.2009 - 09:35

En koskaan keitä sellaista puuroa, jossa on maitoa. Mutta jos keittäisin, en ainakaan hermostuisi. Pistäisin kattilan likoomaan kaikkine puuroineen, ja ottaisin kokojyväsämpylää. Ajaa saman asian mielestäni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 09:45

no jos on kiire niin en varmaan alottaisi vaan ottaisin jotain muuta.. ja jossei se ois mennyt ihan kokonaan pilalle niin kyllä siitäkin osan vois syödä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 09:55

Minä kyllä aloitan alusta, ei sellaista pohjaanpalaneen makuista viitsi syödä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 10:09

Minulla on sellainen kerroskattila. Alimmaiseen vettä ja seuraavaan maito ja kansi päälle. Siellä se kypsyy, kunhan pitää huolta, että alimmaisessa ei vesi kiehu loppuun. Tähän kerroskattilaan kuuluu myös ritilä osa, jossa voi höyryttää vihanneksia tai perunoita.

Toinen kikka on laittaa levylle sellainen rautakangasta tehty "rissa". En tiedä sen oikeaa nimeä. Rissan päälle laitan kattilan eikä pala pohjaan.

Varsinaiseen kysymykseen vastaan, että jos ei ole kovin palanutta puuroa niin otan varovasti palamattoman pois ja jatkan sitä vaikka maidolla. Menussa on sitten sille päivälle aamuvelli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 10:28

En keittele aamuisin mitään puuroa. Töihin lähtiessä on joku muu aamiainen kun maitopohjainen puuro järkevämpi vaihtoehto. Eilen laitoin illalla Hyla-maidosta polentapuuroa. Puuronkeitossa täytyy koko ajan olla kattilan vieressä ja sekoitella puuroa, ei pala pohjaan tavallisessakaan kattilassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 18:41

Jos palaa, saa homma jäädä siihen. Maitopohjainen puuro jos palaa pohjaan, maistuu niin kaamealta, ettei sitä voi syödä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 22:28

Keitän teflonkattilassa,niin ei pala helposti pohjaan. Mikrossa ei pala-pohjaan,mutta pitää sekoitaa muutama kerta..En ala kiireessä keittämään....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2009 - 13:44

Menis niin hermot että en söis sitten ollenkaan ;) tosin meillä on semmonen kattila jossa voi tehdä riisipuuroa eikä pala pohjaan, semmmoinen ihan kuin olisi kaksi kattilaa päällekkäin ja alhaalle laitetaan vesi joka kiehuessaan lämmittää siiten päällä olevan maidon ;)