Potenssiyhtälä: Kantaluvun ratkaiseminen

Nykyisellä kasvuvauhdilla Mauritanian väestö kaksinkertaistuu 23 vuodessa. Jos kasvuvauhti jatkuu samanlaisena, niin kuina moninkertaiseksi väkiluku kasvaa sadassa vuodessa?

Apua, vaikeaa. Auttakaa

Avainsanat: potenssiyhtälö

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.03.2009 - 21:52

a=asukasluku
x=kasvukerroin

a*x^23 = 2a (Jaetaan puolittain a:lla eli hävitetään a)

x^23 = 2 (otetaan 10-kantainen logaritmi puolittain)

log x^23 = log 2 (siirretään eksponentti 23 logaritmin eteen, perustuu kaavaan log x^a = a log x)

23*log x = log 2 (jaetaan puolittain 23:lla)

log x = (log 2)/23 (tämä tarkoittaa, että x = 10^((log2)/23)

x = 1,0306

Sadan vuoden päästä:

a*1,0306^100 = 20,36a

Eli noin 20 kertainen

Lisätty: 25.03.2009 - 10:28

Kyllä se luonnollinen poistuma on jo mukana tuossa lähtötiedoissa annetussa kasvunopeudessa (väestö kaksinkertaistuu 23 vuodessa). Ei sitä tarvitse enää mitenkään erikseen huomioida.

Lasku on ihan helppo, ei kannata ajatella liian monimutkaisesti. Se vaan näyttää pitkältä, koska kirjoitin ylös kaikki välivaiheet selityksineen.

Kysyjän kommentti

Kiitos avusta! Valitsin vastauksesi parhaaksi :)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.03.2009 - 22:22

hyvää työtä lumiukko!! miettisin tosi kauan miten tää lasketaan..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.03.2009 - 22:56

Lumiukko löi luun kurkkuun,,, ettei vain laskennassa pienen pieni potenssivaje...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 00:33

lumiukko unohti ,pitää käyttää viagraa,että eliniminoisi kuolleet

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 10:01

Lumiukko on varmasti lähellä totuutta,jos hän otti huomioon luonnollisen poistuman.