millainen on teidän hernekeittonne?

itse laitan savupotkaa, tai kinkkua, porkkanaa, sipulia, meiramia ja tietty herneitä...mutta varsinais-suomalaisessa rokassa on myös lanttua..itse vierastan lanttua hernekeitossa...

Lisätty: 26.03.2009 - 06:30

liotan myös ja laitan kans lihalientä..

Avainsanat: hernekeitto ruoka

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.03.2009 - 16:04

Mun isä tekee usein sellasta herne rokkaa että se on aina mautonta sanon minä. Mutta siinä se liha on hyvää mutta sitä en sanoisi kyllä herneistä. Sinapin kaa en ole kerenny syödä kun mie pelle en ikinä muista ostaa sinappia >:) Ja meidän keitossa on usein sipulia, lihaa. herneitä, ja tietenkin vettä, Cipyllä taitaa tulla maukas hernekeitto kun se laittaa niin monta ainesta. Ja suolaahan siinä meillä laitetaan! Voi herran jestas kun unohan aina sanoa kaikki tärkeet mausteet. Että sano vaan minua pelleks koska mie oon pelle!

Kysyjän kommentti

opettele itse tekemään rokkaa, kun vähän kasvat , ruuan laitto on minusta tosi kivaa....

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.03.2009 - 15:56

Aika samalla linjalla kuin kysyjäkin - sinapin lisäisin vielä tuohon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 24.03.2009 - 16:00

Hernekeittoon laitan savutonta lihaa, enkä laita porkkanoita kuten ciby. Muuten aineet ovat samat. Sinapin laitan vasta lautaselle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.03.2009 - 16:15

meillä normisti jauhelihaa, sipulia, porkkanoita, yön lionneita herneitä ja vettä mausteina suola ja meirami..ja piiiitkä haudutus. nautitaan sinapin kera nii juu ja tietysti juustovoikkareiden kera

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.03.2009 - 16:27

Samoilla linjoilla cibyn kanssa, mut mie vielä sinappia..siihen valmiiseen keittoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.03.2009 - 16:28

+valkosipulinkynsiä ja suolaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.03.2009 - 16:45

Samoilla linjoilla ollaan,en vain laita porkkanaa,syömme sitä hienoksi hakatun raaan sipulin kera.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.03.2009 - 16:56

Jalostajan hernekeittopurkki auki, puoli purkillista vettä joukkoon ja sekoitus sekä lämmitys. Mausteeksi sinappia ja hyvää Ehon ruisleipää. Se on siinä!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.03.2009 - 17:05

Kyllä hernekeitto on hyvä uttu ja siinä pitää olla savukinkkua joukossa niin tulee mukava maku! Keittäminen vaan vie hyvin pitkän ajan ja tietysti aloitettava jo edellisenä päivänä liottamalla herneitä. Kyllä se maistuu sitten sinapin kera , jos saa vielä väkevää sinappia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.03.2009 - 17:26

Hernekeittoarsenaalini ostokset: kuivattuja herneitä pussi, puoli kiloa possun kasleria kokonaisena, joskus saatan ostaa sekaan pari savuluun palaa, sitä savun makua antamaan, pari sipulia, pari porkkanaa, viitisen maustepippuria (ei mustapippuria), Knorrin lihaliemikuutioit noin neljä, jos tarvitsee lisään vielä ripauksen suolaa, puol teelusikkalista sokerii (vie mahd. veden maun pois), jos meiramia laitan, niin vain silloin, jos saa kaupasta tuoretta meiramia muutaman oksan, tuo kuivattu meirami tuppaa olemaan vähä kitkerää.

En koskaan liota herneitä, koska huomannut, et silloin niistä kuoret irtoaa siin keitettäessä, joten laitan herneet kylmään veteen ja keitän niitä ilman mitään muit aineksii pari tuntii, jonka jälkeen lisään sen puolen kilon pötikän kasleria sekaan kiehuun, välillä voi lisätä vettä, kun se liha on kypsä nostan sen pois jäähtymään hetkeks, lisään sipulit isoina lohkoina, ja porkkanat raastettuna raastimen isoimmalla terällä tai kuorimaveittellä lastuina, mausteet, lihaliemikuutiot, pippurit, sokeri, meiraminoksat, ja annan hautua miedolla lämmöllä, sitten pilkon kaslerin sopiviks suupaloiks ja heitän ne sekaan viel hautumaan (ja jos niin viel ne savulihan palaset/luut), annan hautua ja yhteensä menee noin 4-5 tuntii, sitten maistelen, kuten kunnon kokin kuuluukin:), ja lisään sokerii/suolaa/lihalientä, jos vielä tarvis.
Tosi makusta, kannattaa kokeilla, heh..

Lähteet:
oma kokkikouluni

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.03.2009 - 17:48

Tulee tehtyä pikana 2 purkillista valmista keittoa, vettä, pizza- tai savulihasuikaleita pussillinen n.300g kiehautus.Maustetaan sinapilla ja syömään ruileivän ja kylmän veden kera. Jää vielä seuraavaksi päiväksikin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.03.2009 - 18:23

Olen Arnipopan linjoilla, meillä avataan Pirkka-hernekeittopurkki, lisätään vain vettä ja lämmitetään. Lisäksi pöydässä on keitettyä kananmunaa, juustoa, sardiinia tai suolakalaa sekä vastaleivottua kotileipää. Leivän leipoo ja hernesopan lämmittää aviomies, näin minä saan ruoanlaitosta vapaan päivän kerran viikossa tai kahdessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.03.2009 - 19:29

Pussillinen herneitä ja sit vähän aikaa turvotetaan laitetaan kiehumaan, lisätään lihaliemikuutio ja savuluita keitetään muutama tunti : ) Ihanaa....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.03.2009 - 20:12

vihreetä ja sellasia ruskeita pieniä pisteitä :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.03.2009 - 20:33

kinkkua ja herneitä!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.03.2009 - 22:55

purkista :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.03.2009 - 23:06

Liotan herneet yön yli,kypsyy huomattavasti nopeammin, Laitan savupotkaa,porkkanaa,sipulia lihaliemikuution ja meiramia+suolaa.
Eli ihan samalla tavalla kun cidy,mutta liotan herneet ja se lihaliemikuutio..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 01:00

perinteinen ,savulihaa reilusti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 08:59

Ei minkäänlainen sillä en ole koskaan tehnyt hernekeittoa. Joskus olen avannut hernekeittopurkin, se on tapahtunut jonkun muun toivomuksesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 11:30

Ostan hernekeiton valmiina purkissa. kun ei sitä meillä kovin usein syödä. 11 vuotias tyttömme ei erityisemmin hernekeitosta tykkää.