Onko teille kenellekkään tuttu Lemin särä.?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.03.2009 - 17:35

Erittäin tuttu. Lemillä valmistetaan Museotuvalla ja Säräpirtti Kippurasarvessa ryhmille. Lampaanviulu paistetaan pitkään puillalämmitetyssä uunissa koivukaukalossa joka on nimeltään myös särä. Kaadetaan liika rasva pois ja kuorittuja perunoita lampaan joukkoon joka uuniin hautumaan. Särä on valmista tarjottavaksi lämpimän tuoreen rieskan ja voin kera. Juomaksi ainoastaan vettä tai kotikaljaa.Santsata saa niin paljon kuin haluaa. Jälkiruuaksi makiaa soppaa (luumu+rusina). hinta n.25€/hlö

Todella hyvää! Ei maistu kynttilä eikä lampaanvilla

Lähteet:
Oma kokemus ja tässä teille linkki mikäli kiinnostaa käydä www.sarapirtti.fi/ravintola.htm

Kysyjän kommentti

Paras vastaus,terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.03.2009 - 15:42

ei ole

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.03.2009 - 15:44

luin tästä , että lemmiläinen perinne ruoka joka tehdään perunasta ja lampaasta, mutta mitä jäin ihmettelemän oli , että ois yksi 7 ihmestää .? mitähän ne muut lie.?..niin ja valmistetaan puuastiassia , josta nimi särä...enkä ole varmaan koskaan edes syönyt, mutta kun lemmillä päin liikutaan ain löytää jonkin ruoka paikan ja tahdon ehdottomasti maistaa...on varmaan hyvää...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 24.03.2009 - 15:58

Olen asunut Lemillä, ja ruoka on sitä myöden tuttu, mutta ihme ja kumma, sen syöminen on jäänyt ihan minimaaliseksi. Ehkä joskus tulee suunnattua sinnepäin, jotta pitkästä aikaa saisi maistaa särää. Ehkä pitäisi lähteä kyläilemään sukulaisiin, siinä tulisi kaksi kärpästä yhdellä iskulla hoidettua.

Lisätty: 24.03.2009 - 16:07

Espoon Otaniemi on yksi niistä seitsemästä ihmeestä. Muita en muista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.03.2009 - 16:28

Telkkarin jostain matkailuohjelmasta on tuttu se särä, mut ois kiva joskus maistaakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.03.2009 - 16:30

Kyl vaan,puukiuluun vaan olkia lammastaa suolaa, valkosipulia vettä ja uuniin muhimaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.03.2009 - 22:16

Juu kylhä tuo tuttu on ku täs lähel Lemiä asustelee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.03.2009 - 09:00

Kyllä. Eräällä kulttuurireissulla käytiin ryhmän kanssa myös Lemillä ja seillä säräpirtissä oli ko. ruokaa tarjolla. Tosi hyvää. Lampaassa ei koskaan maistu villa, se on pelkkä legenda.