mitä tarkoittaa debet ja kredit?

Avainsanat: kirjanpito kirjanpito

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.03.2009 - 17:06

Kahdenkertainen kirjanpito on kahden taloudellisen asian muistiinmerkitsemistä:

Mihin rahaa on käytetty?
Mistä raha on peräisin?
Nuo kaksi asiaa ovat luonnollisesti aina yhtä suuret. Kahdenkertaisessa kirjanpidossa jokaisella tilillä on kaksi "puolta", debet ja kredit. Debet-puolelle kirjataan kaikki rahan käyttö ja Kredit-puolelle rahan lähde, poikkeuksetta. Taseessa omaisuustileillä on kirjattuna pitkävaikutteiset menot, vielä myymätön vaihto-omaisuus sekä rahoitusomaisuus. Pääomatileillä, taseen Kredit-puolella on kirjattuna rahan lähteinä velat omistajille eli oma pääoma sekä velat ulkopuolisille ja lisäksi tilikauden voitto.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Kirjanpito

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 23.03.2009 - 17:06

Tulot ja menot. Eli siis debetiin kirjataan tulot ja kreditiin kaikki menot ja velat.

Lisätty: 23.03.2009 - 17:10

Nyt minä taisin mennä sekaisin. Varmempi vastaus on tuo jonin13 vastaus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.03.2009 - 17:11

Visakortissani on debit...
- se tarkoittaa että ei ole luottoa vaan maksu otetaan tililtä.
Kaverin kortissa on kredit...
- hän voi ostaa luotolla vaikka tilin saldo olisi nolla euroa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.03.2009 - 17:18

Kotimaassa on aina minulla debit ja jos ulkomailla korttia joudun käyttämään ja kotiin tulen niin lasku visalla on kredit eli maksamaan joudun aina joka tapauksessa.Pelkkää menoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.03.2009 - 17:36

debet= tulee latinasta, vastattavaa, on velkaa, kirjanpidossa tilien veloituspuoli
kredit=hyvitys, tilinpidossa tilin oikeapuoli

-kahdenkertaista kirjanpitoa on hankala selittää ominsanoin

-yksinkertainen kirjanpito on tosi sippeliä, esim. kun rahaa tulee kukkaroon se on debetiä ja kun ostat jotain se on kukkarollesi kreditiä ja niiden välinen ero on saldo

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 23.03.2009 - 17:52

Kauppakoulussa opetettiin Debet = saanut, Kredit = antanut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.03.2009 - 18:28

Yksinkertaisesti: Tulot, Menot

Lähteet:
Oma tieto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.03.2009 - 20:48

uusissa maksukorteissa debit on sama kuin aikaisemmin pankki ja credit sama kuin esim visa tai mastercard...