Käytkö tarkistuttamassa rintasi säännöllisin väliajoin.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.03.2009 - 12:16

Itse pyysin lähetteen mammografiaan, koska huoletti, kun koskaan ei ole vielä seulottu mitenkään, ja sain lähetteen.
Nuoremmille aloitetaan ultralla ja jatketaan mammografiaan, jos on tarvetta.
Ihan viisas ratkaisu, se säteily on kuitenkin hieman haitallista rinnoille. "On herkkä alue naisilla säteilylle" kertoi röntgenistä lääkäri.

Olen sen verran nuori, että kuntien ja kaupunkien seulonnat on vielä kaukana.. Pitäis saada nuoremmillekkin tarkastuksia, monen elämän murhe säästyis hyvissä ajoin. mutta ei niitä mahda saada, kun seulonnat on kalliita kustantaa joukkotarkastuksina.

Lääkärin tekemä tarkastus kävis joukkoseulontana, eihän kaikki osaa niin hyvin arvioida möykkyjä ja pahkuroita. Rinnoissa voi myös olla kaikkea muutakin, mitä ei näe esim kystiä..

Jos jotakuta mietityttää nämä asiat, jutelkaa vaan rohkeasti lääkäreille asiasta.

Kannattaa kuitenkin suosia "ehkäisevää itsehoitoa" ja tarkistaa rintojaan useammin kuin kerran vuodessa.

Mulla on kuitenkin ollut tapana käydä gynellä keran vuodessa, ja itse tarkastella omia rusinoita ;)

Kysyjän kommentti

Paras vastaus,terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.03.2009 - 11:56

saan kutsun kuviin...ja kynegologilla tutkitutan kerran vuodessa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 21.03.2009 - 12:01

Kun ilmaiset kutsut loppuivat, on jäänyt vähän retuperälle tuo tutkiminen. Vaatisi itseltä enemmän viitseliäisyyttä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.03.2009 - 12:21

Käyn tutkituttamassa rintani säännöllisesti.... meillä on tää rintasyöpä vähän kuin sukurasite : (

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.03.2009 - 12:29

Käyn aina kun kutsu tulee, viime kerralla otettiin vielä ultra kuvakin kun oli jotakin epätavallista, olikin vaan flunssasta johtuva rauhasen pieni tulehtuminen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.03.2009 - 12:55

ei oo tullu käytyä, mutta pitäis ottaaa nyt asiaksi koska suvussa esiintyy rintasyöpää...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.03.2009 - 13:38

tutkin itse n. krt/kk

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.03.2009 - 16:19

en

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.03.2009 - 17:52

ei oo kutsuja tullut. aika nihkeesti itse lähden varaamaan aikoja lääkäriin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.03.2009 - 18:49

Nyt mua huvittaa kovasti. Nainen kysyy rintojen tutkimisesta naisilta. Tässä taannoin nähtävästi mies kysyi: nainen, oletko tutkinut miehesi kivekset...

Joopa, joo. Meille naisille kuuluu ukkojen kivekset ja omat rintammekin.
Minä tutkin kerran kuussa rintani. Oma sisareni on kuollut rintasyöpään.

Kyllä minun mieheni mielellään tutkii minun rintani. Vielä tähän päivään mennessä en ole kuullut hänen tutkimuksensa tulosta jota on tehty jo 47 vuotta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.03.2009 - 20:18

kerran vuoteen ne tutkii ammatti ihminen, mutta kyllä sitä itse tulee seurattua aina silloin tällöin. kerran on mammografiassa kuvattu, mutta kaikki on ollu ok, eikä oo mitään pahempaa odotettavissakaan (kuulemma)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.03.2009 - 20:31

Kyllä se on itsetutkiskelun varaan jäänyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.03.2009 - 08:41

Itse tutkin pitkään,ja seulonnat myös,havaitsin kyhmyn ja ultrattiin ja näytekin otettiin,ei ollut huolestuttavaa tulosta,nyt kuitenkinn tutkitaan useimmin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.03.2009 - 10:22

Gynekologinlla käynnin yhteydessä ja san myös kutsun ns. yleiseen tarkastukseen.

Lisätty: 23.03.2009 - 10:24

nuorilla ikäluokilla ei tietenkään voi olla säännöllisiä, yhetiskunnan taholta järjestettäviä tarkastuksia ja siihen on ihan järkisyyt. Voi mennä itse jos tuntee huolta tai on jotain epäilyä.