mistä keskituntiansio muodostuu ja miten se lasketaan

Avainsanat: keskituntiansio muodostuu laskentatapa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.03.2009 - 12:53

1. Työehtosopimuksen tarkoittama keskituntiansio saadaan lisäämällä voimassa olevaan kausipalkan tuntipalkkaan keskimääräinen lisien ja palkkioiden osuus, josta käytetään nimitystä KTA-lisä.

KTA-lisä saadaan laskemalla yhteen vuosineljänneksen aikana maksetut lisät.

KTA-lisään sisältyy mm.
- olosuhdelisät
- lauantai- ja aattolisät
- työnopastuskorvaukset
- vuorolisät
- urakat ja palkkiot.

Näin saatu summa jaetaan saman jakson aikana tehdyillä työtunneilla.

2. KTA-lisään eivät sisälly

- ylityön korotusosat
- sunnuntaityön korotusosat
- viikkolepokorvaukset
- hälytysrahat
- varallaolokorvaukset
- vapaa-ajan palkat (esim. vuosilomapalkka)
- luottamusmiespalkkiot, TSV:n palkkiot
- palvelusvuosilisä.

Edellisen vuosineljänneksen KTA-lisää käytetään vuosineljänneksen päättymisen jälkeen toisen palkkakauden alusta lukien seuraavan vuosineljänneksen toisen palkkakauden alkuun saakka. Tapauksissa, joissa työntekijälle ei voida KTA-lisää laskea vuosineljänneksen ajalta (esim. uusi työntekijä), käytetään edelliseltä palkkakaudelta 1. kohdan mukaisesti laskettua KTA-lisää.

Lähteet:
www.paperiliitto.fi/paperili...PPY/12.php

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.03.2009 - 10:59

Jaa palkkasi työpäiviin ja työpäivät tunteihin.Näin saat keskituntiansiosi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.03.2009 - 11:05

Ei yksiselitteistä laskentatapaa, on niin monta muuttujaa ja niin monia erilaisia sopimuksia.
Noin malli on tietysti näin: Kaiiki ansiot jaetaan tehdyllä tuntimäärällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.03.2009 - 11:28

Yleisesti käytetty kaava on: tehdyt tunnit + vuorotyölisät tietyltä ajanjaksolta jaetaan saman ajanjakson tehdyillä työtunneilla. Näin saadaan keskituntiansio.
Jos kuuluu johonkin liittoon, kannattaa vilkaista ko. liiton käytäntöä.

Lisätty: 20.03.2009 - 11:29

Korjaan vielä: on olemassa muitakin tiettyjä lisiä jotka luetaan myös tähän laskentaan mutta ne taitaa olla liittokohtaisia.