Miltä ikäkaudeltasi / millaisen opettajapersoonallisuuden (koululaisajaltasi) muistat parhaiten?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.03.2009 - 21:33

Lukion ruotsinmaikan. Oli ollut aiemmin Kuopion poikalyseon ope. Tiukka ja sotilaallinen. Myöhemmin kuulin että hoiteli kauniisti siinä samalla kamalan sairaan miehensä taivaaseen. Kansalaisopistossa sitten opetti isäänikin myöhemmin.

Lisätty: 18.03.2009 - 21:37

Yläasteella enkkua opetti mies lemppsrilla pätkä, tosi pieni mies, historiaa lempparilla puppu.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.03.2009 - 21:30

Ala-asteelta muistan luokanvalvojan ja käsityötunnit ;)
Yläasteelta muistan enkun maikan -tiukka mutta oikeudenmukainen täti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.03.2009 - 21:34

meidän luokan opettajan maisteri kantolan...hän myöskin opetti enkkuu ja joka lauantai, kun siloin oltiin koulussa vielä, niin meillä oli pitkä enkku, eli 2t mutta se ei tuntunut pitkälle, kun aina silloin lauloimme kaikia muoti lauluja, no englanniksi tietty..se on jäänyt mieleen kivana muistona..eikä lauantait muutenkaan oleet raskaita koulupäiviä..kevennettyjä paremminkin....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 18.03.2009 - 21:42

Käsityömaikka 3-4 luokalla oli äksy täti. Jos silmukka putosi puikoilta, niin tämä äksy täti purki koko käsityön, ja löi lopuksi karttakepillä rystysille.
Kauppakouluajoilta jäi mieleen pikakirjoitusopettaja. Kertoi meille olevansa eduskunnassa pikakirjoittajana koulutyön ohella. Meistä se oli jotenkin jännää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.03.2009 - 21:48

60-luvulta muistan maantiedon opettajan, joka oli sodan vammauttama, hermostunut. Pelottava...

Samoin kirkkohistorian opettaja jäi mieleen. Hän oli lempinimeltään "Tantta". Hän oli pieni ja pyöreä. Aamuavauksissa hänen päänsä tuskin näkyi kateederin puhujanpöntöstä. Hän oli kiltti.

Biologian opettaja oli "Huiskilo". Harmaapäinen, arvaamaton, kimittäjä.

Latinan kielen opettajana toimi koulun rehtori. Hän ei antanut minulle kiitettävää vaikka kokeitten keskiarvon mukaan se olisi minulle kuulunut.

Oikeastaan en pitänyt yhdestäkään opettajasta tai en luottanut heihin. Koin heidät mielivaltaisina.

Aika oli erilainen silloin....pääsin ylioppilaaksi vuonna 1962 .....

Ahaa..nyt muistin yhden ihanan opettajan. Hän oli edesmennyt Lyyli Anhava. Hän opetti kuvaamataitoa ja hän osasi kannustaa oppilaitaan. Arvosteluasteikko oli silloin 4-10 ja minä sain yhdestä työstä arvosanan 12.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.03.2009 - 22:52

semmosen hurmuri open johon kaikki tytöt vuorotellen pihkaantu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.03.2009 - 00:41

Joo luettelo on pitkä, myönteistä kaikki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.03.2009 - 06:25

Mukavia olivat kaikki opettajat, mutta alaluokilla käsityön opettajaa pelkäsin kun olen vasuri, eikä hän osannut opettaa minua virkkaamaan ja kutomaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.03.2009 - 09:27

Olihan niitä erilaisia mutta enimmäkseen kannustavia ja hyväksyviä. Parhaiten muistan ne jotka havaitsivat luovat kykyni ja sanoivat sen myös (kuvaamataidon opettaja ja äidinkielen).
Kouluaikana kirjoitin näytelmiä, runoja yms. ja niitä esitettiin koulun juhlissa.
Jumppamaikkana oli eräs SM-mestari keihäänheitossa ja hän oli ikävä tapaus. Ikäänkui nkaikkien olisi pitänyt olla kaikessa urheilussa yhtä hyviä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.03.2009 - 17:54

Ala-asteen vanhat ja ilkeät opettajat. Enää ei sellaisia ilkimyksiä pidettäisiin opettajina päivääkään. Tukistelua, luunappeja, vaatteista repimistä kaikkea sellaista mistä pääsisi ennenaikaiseläkkeelle nykyään hyvin nopeasti. Nimien mainitseminen ei ole asiallista tässä yhteydessä, kaikesta huolimatta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.03.2009 - 20:06

ylä asteelta muistan oman luokan valvojan joka toimi samalla opona.todella mukava ja hauska mies , mutta sitten tää mies sanoi mulle opiskelu paikkojen haun aikana, että "et sinä ikinä pääse opiskelemaan parturi-kampaajaksi, sinun on ihan turha hakea, tule vaan kymppi luokalle jatkaa ja katsot sitten sen jälkeen minne haluat". mutta pääsin kuin pääsinkin ekalla yrittämällä opiskelemaan ja jälkeen päin, kun näin tän opon, nii vielä tää ope ilkesi tulla sanomaan, että "olisin minä sinut niin mielelläni ottanu vielä kymppi luokalle.." uskomatonta. ei tullut mitään kannustusta asiaan, vaan kaikki heti tyrmätään. kyllä tuollainen jää mieleen liiankin hyvin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.03.2009 - 18:22

60-luvulta kansakoulusta miesopettajan joka itketti minua laskennon kanssa. Kiusasi, kun en oppinut ja hänellä oli lellikkejä luokassamme. Muistan aika ikävästi häntä. Jäi opiskelut siihen. Tiedä mitä miust ois tullut, kun keskiarvot oli aina kuitenkin yli 8,5. Vasta nyt, muutama vuoi sitten lähihoitajakoulussa opin laskemaan ne vaikeat jutut, kun oli niin ihana ope jolla oli aikaa opettaa juuri minua. Vein hänelle ison ruusukimpun.