Lapsenlapseni esitti kysymyksen: Miksi hiukset tummuvat kastuessaan? Niin miksi?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 18.03.2009 - 13:52

Kohde on sen värinen kuin sen heijastama valo. Kohteesta heijastuvat luonnonvalosta (valkoinen, joka sisältää kaikkia aallonpituuksia eli värejä) tietyt värit muiden absorboituessa (siis vaimenevat) materiaaliin. Märässä materiaalissa heijastuvat värit vaimenevat vedessä ja siis absorboituvat. Jos kaikki valo absorboituu, materiaali näyttää mustalta, jolloin kaikki valo sitoutuu siihen (ja muuttuu materiaalissa lämmöksi). Tumma (tai märkä) materiaali siis lämpenee valossa enemmän kuin vaalea.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.03.2009 - 12:30

Riippuu hiusten väristä, mutta kosteat heijastavat eri aallonpituuksia kuin kuivat vedestä johtuen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.03.2009 - 12:33

joo aika vaikee vastata. mutta kun hiukset joutuvat kosketukseen veden kanssa siksi tummuus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.03.2009 - 12:35

vesi tummentaa....mutta että miksi ? toivottavasti joku osaa vastata...hyvä kyssäri, en ole moista koskaan aatellut edes..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 18.03.2009 - 12:48

Sama ilmiö kai, kuin vaatteissakin. Kastele vaikka punainen pusero. Ei se enää ihan punaiselle näytä. Mutta mistä se johtuu, en osaa sanoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.03.2009 - 13:42

märkyys on painavampaa ja tummempaa:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.03.2009 - 14:32

Vaatteissa sama ilmiö. Mutta en nyt viitsi sanoa mitä tuohon voi lapselle vastata.... tiedän kyllä mitä itse vastaisin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.03.2009 - 16:19

todella hyvä kysymys.. vastaan että märkinä ollessaan hiukset ovat lähempänä toisiaan jolloin tummuus tiivistyy :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.03.2009 - 19:19

Märät hiukset ovat lähempänä toisiaan veden vaikutuksesta ovat raskaampia, jolloin valo ei pääse hiusten väliin samoin kuin kuiviin ja pöyhkeisiin. Sama ilmiö likaisissa hiuksissa likaisina hiukset ovat raskaammat ja lähempänä toisiaan kuin puhtaat hiukset..

Lähteet:
mutu