mikä on suomessa köyhyysraja... miten se lasketaan?

Avainsanat: köyhyysraja

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.03.2009 - 13:32

Köyhyysraja tarkoittaa hyvinvointiyhteiskunnan kansalaisen tulotasoa, jonka alapuolella ihmisen katsotaan olevan köyhä.

Köyhyyttä voi mitata suhteellisesti tai absoluuttisesti. Suhteellinen mittaustapa, joka on yleisesti käytössä mm. Euroopassa, mittaa köyhän väestönosan tulotasoa muuhun väestöön. Absoluuttinen mittaustapa, jota suositaan esimerkiksi Yhdysvalloissa, mittaa esimerkiksi ruokakorin avulla henkilön toimeentuloa.

Köyhyysraja on Eurostatin mukaan noin 1000 euroa kuukaudessa. Euroopan komission käyttämä köyhyysraja on 60 prosenttia mediaanitulosta, toisin sanoen ihminen on köyhä tai köyhyysriskin alainen, jos hänen tulonsa ovat 60 prosenttia koko väestön mediaanituloista. Suomessa vuonna 2004 köyhyysrajan alapuolelle jäi 11,3 prosenttia väestöstä. Köyhyysraja oli Suomessa vuonna 2004 n. 1200 euroa kuukaudessa.

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.03.2009 - 14:06

bruttona vai nettona ,siinäpä ero

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 14:57

Brutto tai netto silti suomessa saa tienata aika paljon ja vielä lasketaan kuuluvaksi köyhiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 17:06

Ei tule omillaan toimeen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 17.03.2009 - 21:07

Todellisesta köyhyydestä nuo tilastotieteilijät ei tiedä yhtään mitään. Kokeilisivat itse tulla sillä toimeen, millä työttömät joutuvat elämään. Jos saa vähän päälle 400 € nettona, ja maksaa koko rahalla vuokraa, niin millä sitä syö. Siinä sitä tosi köyhyyttä on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 23:16

Opiskelijat saavat vain alle 200 € kuussa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 19.03.2009 - 14:26

Ja ilkeinä tässä Suomen köyhyysasiassa on se että valtiovalta siitä viis veisaa. Ja taas myötähävettää! :(