Onko aids homojen tauti?Ja leviääkö se sitä kautta muihinkin?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.03.2009 - 11:14

Kyllä se on demokraattisesti uhka koko ihmiskunnalle. Silloin kun tautia vielä huonosti tunnettiin, homot ehkä olivat riskalttiinpia saamaan tartunnan, toisaalta he levittivät sitä lähinnä omassa piirissään. Monet muut ryhmät ovat (tilastollisesti) paljon homoja 'saastuneempia' tässä asiassa ja suurimmat riskit ihan muualla kuin sukupuolisessa suuntautumisessa.

Erityisen suuri ongelma aids on kehitysmaissa varsinkin Afrikassa. Sahelin alueeella hiv-tartunta on nuorilla naisilla jopa kaksi kertaa niin yleinen kuin miehillä. Alueella 4,5 miljoonalla on hiv tai aids. Joukossa on 400 000 alle 14-vuotiasta lasta. Vuonna 2006 aids vaati 350 000 ihmisen hengen; seurauksena 1,9 miljoonaa aids-orpoa. Tilanne on pahin Keski-Afrikan tasavallassa, joissa yli kymmenellä prosentilla on hiv tai aids [5]Ugandan 1,2 miljoonasta hivin kantajasta lääkitystä kaipaa 350 000, mutta sen piirissä on vain 150 000[6]

Taudin ehkäisystä:

fi.wikipedia.org/wiki/HI-virus

ps. huolestuttavaa on myös asenteelliset (ja väärät) suhtautumiset asiaan, ikäänkuin katsoisi olevansa itse paremmassa suojassa kun ei ole homo? mm. Turun kaupunginvaltuuston edustaja taas tällaisia tuli julistaneeksi

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.03.2009 - 10:55

Onhan se.Se on aika huono leviämään,mutta limakalvokontakteja pitää välttää.Lisäksi se tarttuu mm.käytettyjen huumeneulojen välityksellä.Sen takia turvaseksi on niin tärkeää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 17.03.2009 - 10:55

Ei oo kaikki sen voi saada suojaamattomassa seksissä tuntemattoman kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 10:56

EI OLE PELKÄSTÄÄN HOMOJEN TAUTI !!
Täysin harhaoppineet väittävät näin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 17.03.2009 - 10:58

Tauti leviää myös heteroitten välityksellä. Jopa verensiirroissa ulkomailla huonon hygienian vuoksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 11:07

Aids syntyperää en viitsi ruveta etsimään,mutta nykyjään se tarttuu myös heterosexin mukana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 11:17

niin ole kuullut sanottavan et olis. mutta ei se ole vaa sen voi saada veren siirron yhteydessä. jos ei ole tutkittu verta jota ihmiselle annetaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 12:23

Aids leviää nykyään etupäässä ns. normaalien keskuudessa.
Hiljattain sai isuomalainen nuorimies raskaan tuomion, kun oli levittänyt tautia harrastamalla suojaamatonta seksiä usean naisen kanssa, vaikka mies tiesi taudistaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
C
Vastattu: 17.03.2009 - 13:06

Voi herranjumala, missä on nykyihmisten sivistys. Varros vaan jos homoon kosket sormellas, ni hivin sieltä saat. Kyllä se on ihan kaikkien ihmisten keskuudessa leviävä tauti. ja yleistymässä myöskin Suomessa, tartuntavaara tosin on suht pieni. Suurin osa tartunnoista leviää neuloilla, maksullisessa ja homoseksissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 13:09

Ei todellakaan ole pelkästään homojen tauti. Suojaamaton seksi, verensiirto sairaalassa ulkomailla, likaiset neulat yms. saattavat altistaa kenet tahansa kyseiselle taudille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 13:41

Homojen tautina on pidetty, tarkemmin en tiedä taudin alkusyytä. Siitähän on tosi kauan kun tauti löydettiin Afrikassa. Joka tapauksessa homoilla hiv on yleinen.
Ei Gristalli "huonosti" vastannut, turha nostaa meteliä siitä.
Verensiirroissa tauti leviää mutta kenen verestä olikaan kyse? huumeiden käyttäjien neuloista tartunta leviää ainakin.
Tarvittaisiin lääkäri antamaan tyhjentävä vastaus.

Lisätty: 17.03.2009 - 13:42

Sivistymättömäksi ei ketään voi kutsua jos ei ko. taudin kaikkia yksityiskohtia tiedä tai pysty selittämään.

Lähteet:
elämäntapatauti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 13:48

ei ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 15:04

Voi surku teitä sönkköjä,

minulla on senverran kokemusta asiasta, että työperäisistä syistä vietin aikoinaan melko pitkiä periodeja Afrikassa, ja vaikka ne omat neulat olikin lääkepusissa, niin kun tuli tilanne jossa tarvitsin pari litraa verta, sitä ei löytynyt omasta lääkelaukusta, oli otettava mitä tarjolla oli. Pari vuotta oltiin sydän syrjäljällään ja juostiin testeissä. Hyvin se minulla päättyi, olen sellainen tuurilla siunattu, mutta yhtä hyvin olisin saattanut leimaantua tuollaiseksi Ahmatin kutsumaksi 'elämäntapa' tautiseksi, enkä olisi syytöksiä kovin oikeudenmukaiseksi kokenut.

miettisitte vähän mitä kirjoittelette (varsinkin te jotka omaa sivistyneisyyttänne aktiivisesti julistatte)

Lisätty: 17.03.2009 - 15:14

Samassa Etelä-Afrikkalaisessa sairaalassa (arvostettu yksityissairaala) verensiirtoja vuonna 1987 saanneista oli HIV negatiivisiä 46 % kolmen vuoden päästä (toki sairastuneiden joukossa oli varmaan niitäkin jotka saivat taudin vasta verensiirtonsa jälkeen, mutta kuitenkin osaan pitää itseäni varsinaisena onnenpekkana)

Lisätty: 17.03.2009 - 23:33

No tulipa sitten epäselvästi sanottua, ainakinakin allaolevan anonyymin vinkkelistä katsoen. Vanha kokemus pulpahti noita juttuja lukiessa mieleen, ja viestin piti olla nimenomaan vastaus kysykseen :

AIDS ei missään nimessä ole vain hinttareiden/homojen tauti, vaan riski on meillä kaikilla.

Jos tämä ei tullut vastauksestani selväksi, niin etsitään sitten se nippu rautalankaa ja yritetään vääntää asia ymmärrettäväksi.

ps. olisit muuten voinut herjan heittää nimimerkilläsikin

Lähteet:
oma varsin sykähdyttävä kokemus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 17.03.2009 - 15:31

Mitä yrität valperi tuolla sönkötyksellä kertoa? Huimasta vaaratilanteesta ulkomailla? Traaginen kokemus varmaan mutta ethän edes vastaa kysymykseen. Vai oletko sinäkin sitä mieltä että vain hinttareilla on mahdollisuus sairastua tuohon? Jos sinulla todella on asiasta jotain kokemusta älä vedä tähän jotain sairaalan yksittäistapausta vaan yritä pysytellä aiheessa ja ennen kaikkea asiassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 16:01

Ei ole ainoastaan heidän tautinsa ja he joilla on hiv-infektio ei välttämättä ole Aidsia.
Lisäinfoa saa, jos mieltä askarruttaa Aids-tukikeskuksesta:
www.aidstukikeskus.fi/sivut/...;Itemid=73

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 16:29

onko homojen , vai ei... tauti, niin olen sitä mieltä, että on kennen tahansa ja jos sen itse tietää , että sitä sairastaa, nin ei missään nimessä sitä ei saa toisiin tietoisesti tartuttaa..niinkuin tuossa meneinä aikoina..tapahtui....poika meinas että , kun se on minulla niin saatte myös tekin tytöt.. kärsiä..samasta taudista ..oulussako käytiin sitten käräjät..ja linnaan meni tartuttaja..tämä juttun oli jo jonkin aikaa.sitten lehdissä ja uutisissa.....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 16:43

Jos vielä on tietämättömiä ihmisiä tämän Aids-asian suhteen niin täytyy sanoa, että VOI, VOI.
Tietoa on tullut tuutin täydeltä ja nyt on korkea aika ottaa asioista selvää jos on jäänyt jokin kohta epäsalväksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 18:57

No voi hyvänen aika.... ei tietenkään ole!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 19:40

Ei ole. Tauti tarttuu ihan yhtälailla niin heteroihin kuin homoihin. Ihmisten HIV:n rinnalla myös muilla lajeilla on omat immunologiset, loppuvaiheessa mahdollisesti AIDSiksi kehittyvät viruksensa, esim kissoilla FIV ja apinoilla SIV. Eläimistä simpanssit voivat sairastua ihmisten HIV muotoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 20:43

tarttuu kaikkiin jotka sille altistuu.. oliskin vain jotta homppelit saa sen, niin muitten ei tarttis varoa:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 21:15

NO EI OLE!!

Leviää nykyään enimmäkseen ällöttävien suomalaisten seksituristien välityksellä Suomessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 23:32

Kyllä se leviää niin monta tietä että kannattaa olla varovainen. Veri ja limakalvokontakti pahimmat levittäjät.