Liisukka kysyi tuol aiemmin teekkönä kotikaljaa, mikä ero sit on kotikaljalla ja oluella?

saapi laittaa myös omiks hyviksi/maukkaiksi todettuja kotikaljaohjeita mukaan, en paa pahaksei, jos vaik kesällä innostuis tekemään tuot...

Avainsanat: kotikalja kalja olut ero

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.03.2009 - 21:51

Kalja eli kotikalja on Suomessa alle 3 prosenttia alkoholia sisältävä, tavallisesti makeahko ja tumma pöytäolut, jota käytetään yleensä ruokajuomana. Mietoutensa takia sitä ei, muista oluista poiketen, lasketa varsinaiseksi alkoholijuomaksi.

Olutta valmistetaan, pannaan, viljakasveista ja käytetään hiivalla alkoholipitoiseksi. (Suomessa 0-8 %)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.03.2009 - 20:23

eihän kotikaljassa oo alkoholia.. ei ainakaan koulun kotikaljassa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 20:34

nin minäkin ajattelin, että oluses ois promillei ja kotikaljas ei taas ois..mut jospa joku fiksu tietäs tämänkin varmaksi..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 20:40

Eiköhän ero ole cibyn mainitsemassa alkoholipitoisuuksien erossa. Kotikaljassa ei alkoholia, oluessa on alkoholia. Sahti on tietysti oma lukunsa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 21:01

Olut on olutta ja siinä on prosetteja,kotikaljassa taas ei niitä ole,en muuta eroa tiedä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 16.03.2009 - 22:06

Kotikalja on alkoholitonta. Oluessa on prosentteja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 23:15

Joskus olen tehnyt kotikaljaa, siitä on vuosia. Oluessa on prosentteja kotikaljassa ei.
Tein kaljan pakkauksen ohjeen mukaan. Lisäksi voi panna humalaa, jos tykkää sen mausta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 23:59

Puolisoni oli tehnyt kotikaljaa ja siihen oli laitettu hiivaa. Kalja rupesi käymään lämpöisessä ja korkki paukahti auki vauhdilla.

Tämä kotikaljan nimellä valistettu juoma sisälsi varmaan alkoholia. Ei kai se muuten olisi lähtenyt kävelemään ulos pullosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 00:36

Ei alkoholi korkkeja avaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 10:10

Kotikalja tehdään maltaista,ohjeita keitto kirjassa,sekä mallas pussin kyljessä,sitä käytetäään hiivalla,noin vuorokausi.Kaupoista voi myös ostaa olut uutepakkauksia,nissä teko ohjeet mukana ,sitä käytetään noin viikko käymisastiassa vesilukon kanssa,senjälkeen se pullotetaan ,pidetään pulloja viikko huoneen lämmössä,sitten viileään paikkaan,noin 4c lämpöön,pariksi viikoksi sitten valmista, ohjeen mukaan tehtynä alkoholia noin 4% kotikaljassa alkoholia noin 1%.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 10:33

Kotiolut on tuntematon käsite ainakin minulle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 15:00

Äikän ope aikoinaan sanoi että kotikalja on ainoastaan kaljaa kaikki muu on olutta esim. Koff, Karhu, Karjala jne = olutta.. - - - Niinkusti se samainen opettaja sanoi että kaikkea muuta pannaan ja ruokaa vaan laitetaan ja taas poikettiin kysymyksestä heh.. ;D