mitä mieltä netti kiussajat artikkelista

Lisätty: 16.03.2009 - 13:53

yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/...16728.html

Avainsanat: linkki aukeaa näköjään kun laittaa sen lisä tietoihin ei tähän

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.03.2009 - 17:44

Mielestäni häiriköinti ja ilkeily ovat netissä niin voimakkaasti esillä, että ne suorastaan hyppäävät silmille. Keskustelupalstoilla, uutisten ja blogien kommenteissa, uutisvideoiden kommenteissa, youtuben kommenteissa jne. on ihan suhteettoman paljon viestejä, joissa tarkoituksellisesti haukutaan, provosoidaan ja ärsytetään muita.

Kyse ei kuitenkaan ole "muutamista sairaista yksilöistä" kuten usein ehdotetaan. Ilmeisen monesta varsin tavallisesta ihmisestä tulee häirikkö anonymiteetin suojissa.

Täällä Napsussa häiriköintiä on aika vähän mutta se saataisiin vieläkin vähäisemmäksi estämällä ilman rekisteröitymistä kysyminen ja vastaaminen. Kyllähän nimimerkin takanakin anonymiteetti säilyy mutta häiriköinti vaikeutuisi kuitenkin olennaisesti.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.03.2009 - 13:55

voi että, kun ei aukee noi sinun laittamat linkit laisinkaan, mutta en hyväksy minkään näköistä kiusaamista, en netisä enkä muuallakaan nih....

Lisätty: 16.03.2009 - 14:02

juu aukeshan se kiitoksia....niin onhan se helppoa huudella , kun ei ole oma naama tai nimimerkki käytös, ja vieläpä anonyymisenä se on todella helppoa, mutta en sitä hyväksy en lainkaan..olen muuten huomannut , että nuita kiusaajia on jokaisella foorumilla ja jotenkin , kun sellaiseen törmää, niin tuntuu , kuin se yksi ja sama henkilö, no jos siitä saa jotain itselle ja pienelle elämmälleen, kiusitkoon, kuhan ei tule henk.kohtasesti oveni taakse huutelee....ei noista sairaista henkilöistä päästä eroon millään eikä koskaan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 13:59

Taas on tuo eri selain, mutta on niitä erilaisia kiusaajia monessa paikassa, osa ei edes tiedä olevansa aina se vastakarva, on niitä täälläkin kesytelty sinuakin, ramses on myös vähemmän kärkevä ja moni muu , johtoajatus on kuitenkin ei viitsi riidellä .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 14:11

Artikkelihan on ihan asiaa, samoja ilmiöitä havaittavissa myös Napsussa, mielestäni toki aika lievinä (toistaiseksi). Totta varmaan sekin, että kovat ajat tosimaailmassa heijastuu häiriköintinä näillä palstoilla ja sen perusteella voisi odottaa täälläkin vähän 'riitasempia' vaiheita, mutta ....

-koitetaan pärjäillä, itestähän se on kiinnni-

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 16.03.2009 - 14:23

Ainahan ihminen piiloutuu nimimerkin taakse herjatessaan toisia, jos se vain on mahdollista. Eikä kukaan omana itsenään herjaa ja kiusaa. Varmaan tyylisuunta on se, että lisääntyy kaikilla foorumeilla. Pysyisi nyt tämä Napsu edes kunniallisella polulla. En pidä riitelemisestä, joten jos täälläkin sita alkaa tapahtumaan säännön mukaisesti, niin lähden lätkimään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 15:47

Joo, minä varjelen itseäni ja teitä ohittamalla erään alueen kysymykset. Minussa on ns. "munaa" tulistua joutavista jutuista.

Taustalla on vanhanaikainen kasvatus ja opetus siitä, että toisen vakaumusta ei saa halveksia.
Toinen kielletty alue minulle tosielämässä ..... ei siis Napsussa....on ettei toisen ulkonäköä saa arvostella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 19:13

Kuuntelin tänään päivällä tuota samaa aihetta radiosta mielenkiinnolla. Noita nettikiusaajia on jonkin verran, kirjoittelen paikallisiin lehtiin aika paljon mielipidepalstoille ajatuksiani, olen huomannut että jokin piiri tunteen minut ja sitten ne laittelee kaikenlaisia ns. väärää tietoa minusta, usein nimittelevät joksikin jopa vaimoninkin ovat sotkeneet kirjoituksiinsa, aika usein he vaihtavat nimimerkkiä, mutta kyllä kirjoitustyylistä huomaan että samaiset ovat takana. Ei se paljon minua häiritse annan olla ne siellä välissä, kai heille jokin hyvän olon tunne tulee kun saa olevinaan mollata minua.

Lähteet:
Oma tieto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 21:15

Kyllä netti kiusaaminen on yleistynyt,nimimerkin takaa tai anonyymisti voi lyödä kuinka kovaa tahansa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 22:00

Aikuisten palstoilla nahistelu ei niinkään hetkauta, mutta lasten ja nuorten käyttämillä palstoilla nimettömästä ilkeilystä tulee usein paha mieli. Jos aikuisen tarvitsee nimettömänä toista solvata tai nälviä tietävät kaikki tämän olevan vain mitätön ja surkea nahjus. Nuorten laumassa tapahtuva hyökkäys taasen yhtä kasvavaa henkilöä kohtaan voi jättää pahat arvet. Napsussa on kaiken ikäisiä käyttäjiä, joten on hyvä pitää mielessään netiketti.
Hyvä artikkeli.