Virpomis päivä on 5.4 , mihin uskoon se liittyy, namia noita tytöille olen antanut joka vuosi.

Minun selkäni ei ole tullut tuoreemmaksi eikä muutenkaan paremmaksi , mutta lapset naureskelevat oven takana , naamat väritettyinä ja kissat luudan takana matkivat mun lastenlapsien ääntä. miten näihin asioihin pitää suhtautua Siellä joku huutaa me huijataa...

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.03.2009 - 21:20

Virpominen kuuluu ordodoksisuuteen.

Kysyjän kommentti

Lyhyt ja ytimekäs vastaus.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.03.2009 - 13:32

Ortodoksinen perinne. Mikäli olemme silloin maalla, pikkunoitia tulee takuuvarmasti ovikelloa soittelemaan. Jotain heille täytyy varata.

Lisätty: 17.03.2009 - 08:33

Perinne tulee toki kauempaa kuin Venäjältä , ihan raanmatusta siitä kerrotaan. Lehvät olivat palmunlehviä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 14:11

hömppäää...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 14:15

Virvonta on alun perin itäsuomalainen ortodoksisuuteen liittyvä siunaava palmusunnuntaiperinne.

Pajunoksat siunattiin kirkossa lauantain jumalanpalveluksen yhteydessä, jotta niillä voitiin virpoa sukulaisille tai perheenjäsenille palmusunnuntaina. Pajunoksa annettiin virvotulle virpomisluvun päätteeksi ja palkka tultiin noutamaan pääsiäislauantaina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 16.03.2009 - 14:16

Eipä ole tullut otettua selvää mihin liittyy, kun en ole sitä koskaan harrastanut, enkä tiedä sukunikaan harrastaneen. Kuullut olen kyllä virpomisesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 14:43

se kuuluu ordoksiseen uskontoon. mun isä oli ordoksiseen kuuluva. mutta me lapset olemme kastettu äidin uskontoon.isällä oli aina se joka vuotinen juttu, nimittäin virpominen. kun se on venäjältä lähtöisin oleva perinne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 15:11

en tiennyt että kuuluu johonkin uskontoon

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 00:29

Palmunlehvistä se on lähtöisin, silloin kun Jeesus ratsasti aasilla Jerusalemiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 00:44

Ken aasilla ratsastaa