Pitäisikö naisten eläkeiän olla korkeampi kuin miesten?

On tilastollinen fakta, että naiset elävät keskimäärin noin 7 vuotta vanhemmiksi kuin miehet. He myös säilyttävät terveytensä ja toimintakykynsä pitempään.

Naisilla on lähes puolet enemmän aikaa nauttia vapaudestaan eläkkeeelle päästyään. Näin he myös saavat eläkettä puolet pidemmältä ajalta.

Avainsanat: eläkeikä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.03.2009 - 05:55

Eikö se riitä että naisten palkka on pienempi kuin miesten, ja nainen yleensä hoitaa lapsia ja kodin, vie mukuloita päivähoitoon ja hakee, tekee kotona paljon kotitöitä, ja palvelee perhettä. Niin mielestäni me naiset olemme ansainneet pidemmän elämän ja vapauden nauttia elämästä sillä pienellä eläkkeellä ilman mitään riippaa. Koska olemme sen arvoisia.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 16.03.2009 - 06:48

Ei tietenkään pitäisi. Mikä estää miehiä pitämästä itsestään huolta, jotta eläisivät yhtä pitkään kuin naisetkin. Kuten maarit3 tuossa yllä vastasi, olemme tehneet töitä perheen eteen ansiotyön rinnalla, joten meille kuuluu sama eläkeikä kuin miehillekin. Tasa-arvo, älä unohda sitä kuka lienetkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 07:04

ei pitäisi..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 07:57

Ei pitäisi.Työvuosien lisäksi nainen hoitaa kodin,saattaa lapset maailmaan,hoitaa heitä eli tekee paljon enemmän työtä kuin yksikään mies.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 08:32

Ei pitäisi,ainakin mitä olen huomannut naiset sairastaa ja syövät lääkkeitä kourakaupalla,jo 60 vuotiaina,jaksaako siinä lääke tokkurassa enää tehdä mitään.Vaikka eläisikin 95 vuotiaaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 08:45

Kiintiönaiset....ynnä muut hyvät ajatukset.... eikö me naiset olla ihmisiä ollenkaan... aina jotain kotkotusta meihin liittyen...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 08:54

Ei tietenkään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 08:58

Vaikea asia. Pitempi elinikä saattaa selittyä myös sillä että keskuudessamma elää edelleenkni henkilöitä jotka eivät ole olleet koko elinkaartansa työelämässä kiinni. Ovat jääneet kotiin hoitamaan taloutta ja lapsia ja onhan se helpompaa kuni työssäkäynti säännöllisesti.
Mutta en oikein ymmärrä tuota jakoa naiset-miehet, sitä tarjotaan edelleenkin eri yhteyksissä. Olemme ihmisiä kaikki omine haasteineen. Kiintiönainen on pahinta mitä tiedän, jopa ministereitä valittaessa ei valita edellytyksiltään parhaita vaan joukkoon otetaan kiintiönaisia. Ei hyvä.

Lisätty: 16.03.2009 - 08:59

Eläkeikä sama luonnollisesti, se virallinen nimittäin.

Lisätty: 16.03.2009 - 11:01

Hoitajien eläkeikä on 58 v, valinnaisuus oli aikoinaan. eli sait valita koska jäät eläkkeelle. Ei sen työn raskaus ole sellaista mitä väitetään, naiset vaan ovat niin kovia valittamaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 10:15

No eikö sen ns. tasa-arvon pidä toteutua tässäkin. En henkilökohtaisesti kannata että naisten eläkeikä pitäisi olla suurempi kuin miehillä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 10:45

ei tarvitse paitsi jos jonnekkin suuntaan ,niin aikaistaa, kyllä tuolla hoiva allalla työ on niin raskasta ja kuluttaavaa, että sinne ainakin aikaistaisin eläkerajaa, mutta eivätpä nuo hoitajat pääse eläkkeelle edes silloin kun muu väestö, koska aina on tuurattavaa, kun ei ole tarpeeksi vakansseja...olen niin paljon ollut sairaalassa ja juttustellut hoitajien kanssa joten tämä tieto ei ole tuulesta temmattu vaan omin silmin nähtyä ja korvin kuultua..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 11:01

kyllä se niin on et naisten elin ikä saa olla korkeampi. ja niin se on ollutkin tilaitollisesti. kun naiset hoitaa lapset ja kodin. vaikka kotitöistä ei palkkaa makseta. mutta minulla on kyllä hyvin auttavainen mies. kai hänkin ansaitsee auttavuuden lisäksi lisää elin päiviä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 11:08

Miten niin vain nainen hoitaa kodin yms.? Potaskaa.
Tietoisesti unohdetaan miestouhuilut, joita naiset pitävät "manun illallisena".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 16:58

Eläkeikärajat sukupuolen mukaan on ihan kuolleena syntynyt ajatus, eikä siihen löydy edes mitään asiallisia perusteita. Niillä puheilla vaan provosoidaan ihan aiheetonta vauhkoilua ja todella asiatonta perustelua, joista muutama esimerkki näissäkin vastauksissa.

Nuo puheet naisten kaksinkertaisesta työtaakasta on todella aikansa elänyttä ja propagandistista höpinää näinä aikoina. Ääriesimerkkejä suuntaan ja toiseen löytyy aina, mutta ei äijät noin keskimäärin ottaen sohvalla löhöömiseen kuole 7 vuotta ennen vaimojaan.

gristallisoituna:
"Työvuosien lisäksi nainen hoitaa kodin,saattaa lapset maailmaan,hoitaa heitä eli tekee paljon enemmän työtä kuin yksikään mies."

Ympärilleni kun katselen, niin kaikki lapset on naisten synnyttämiä, kaikesta muusta sitten jo onkin eriäviä havaintoja

- tämän jälkeen, tällä foorumilla, ilmeisesti Ramses on ainoa ystäväni .... se on paljon jo sekin-

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 17:21

Ajatus korkeammasta eläkeiästä naisille on ihan älytön mutta yhtä lailla älytön on ajatus, että naiset ansaitsevat elää pitempään. Kai nämä ovat provosoituneita vastauksia provosoivaan kysymykseen?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 19:32

No eipä tunnu järin järjelliseltä ehdotukselta.

Jos naisten pidempää tilastollista elinikää käytetään perusteena, niin silloinhan oikeudenmukaisempaa olisi siirtyä suoraan järjestelmään jossa eläkeikä olisi henkilökohtainen. Onhan hyvin tiedossa että jo geneettisistä syistä osalla on odotettavissa selvästi keskitasoa pidempi elämä, toisilla taas lyhyempi.

15 vuotta ennen todennäköistä kuolemaa eläkkeelle ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2009 - 01:25

Miksi? Kuulostta ihan hullulta, naiset oat kuitenkin saman eläkeiän kynnyksellä melkein kipeämpiä kuin miehet, koska työt ovat yhtä raskaita ja naisilla on vähemmän lihasmassaa kuin miehillä, jolloin revähtymät ja ylirasitukset tulevat heille helpommin. Tällaisia töitä ovat esim. eläinten hoitotyö, vanhusten hoitotyö sekä tavalliset kotityötkin rasittavat, etenkin jos ukko on sohvaperuna.

  Ilmoita asiaton vastaus
C
Vastattu: 17.03.2009 - 15:13

no eipä ole mun mielestä noihin tilastoihin katsomista. Ensin naiset saa pienempää palkkaa
kuin miehet ja sen jälkeen pitäisi vielä kauemmin työskennellä. Voi että tätä naisten ja miesten välistä "tasa-arvoa"