Pohjanmaa...

Mitkä kaupungit kuuluu pohjanmaahan? Kuuluuko esim. Kajaani? Oon vähän hukassa Suomesta... :D

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.03.2009 - 17:29

Pohjanmaa rajoittuu lännessä Pohjanlahteen, pohjoisessa varsinaiseen Lappiin Sodankylän korkeudelle, etelässä Satakuntaan, Hämeeseen ja Savoon.

kaupunkejahan Suomessa on ihan mahdoton määrä, seuraavista linkeistä löydät Pohjanmaan kaupungit ja kunnat:

fi.wikipedia.org/wiki/Etel%C...n_maakunta
fi.wikipedia.org/wiki/Keski-...n_maakunta
fi.wikipedia.org/wiki/Kainuun_maakunta
fi.wikipedia.org/wiki/Pohjoi...n_maakunta
fi.wikipedia.org/wiki/Pohjan...n_maakunta
fi.wikipedia.org/wiki/Per%C3%A4pohjola

Lisätty: 16.03.2009 - 15:58

Ei tämä vastaus ollut mikään vitsi, vaan "tilapäinen ajatushalvaus" ja ajattelin vastaavani kysymykseen joka koski Pohjanmaan historiallista maakuntaa. No tulihan nyt ainakin selväksi, ettei ne Pohjalaiset turhaan uhoo, on se ollut aikanaan mahti-maakunta.

Nöyrimmät anteeksipyyntöni tästä sekoilusta (johon onnistuin näköjään harhauttamaan muitakin mukaan), koitan olla huolellisempi jatkossa.

_______________

Pohjanmaa (ruots. Österbotten, "Itäpohja" eli Pohjanlahden itärannikolla) on Suomen historiallinen maakunta. Se käsittää nykyisten Etelä-Pohjanmaan valtaosan, Keski-Pohjanmaan, Kainuun, Pohjois-Pohjanmaan ja Pohjanmaan maakuntien alueet sekä Peräpohjolan eli Lapin maakunnan eteläosan. Aivan Pohjanmaan koillisin osa, niin sanottu Sallan–Kuusamon alue, luovutettiin Neuvostoliitolle 1940 ja uudelleen 1944 ja se kuuluu nykyisin Venäjälle. Pohjanmaa rajoittuu lännessä Pohjanlahteen, pohjoisessa varsinaiseen Lappiin Sodankylän korkeudelle, etelässä Satakuntaan, Hämeeseen ja Savoon.

Vuonna 1634 Pohjanmaan historiallisen maakunnan alueesta muodostettiin Pohjanmaan lääni ja maakunta-käsite lakkautettiin hallinnollisena terminä. Vuonna 1775 Pohjanmaan lääni jaettiin Vaasan lääniin ja Oulun lääniin.

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 15.03.2009 - 18:48

Kajaani ei kuulu pohjanmaahan minun mielestäni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.03.2009 - 19:27

Kyllähän se Kajaani kuuluu, vähäviisaan linkeistä löytyy ne loputkin

Lisätty: 15.03.2009 - 21:51

No nyt minä olin huolimaton, vähäviisas kirjoitteli historiallisesta Pohjanmaasta ja minä peesailin sen enempiä ajattelematta. Anteeks vaan.

Nykyisen Pohjanmaan maakunnan kaupungit ovat:
Kaskinen
Kristiinankaupunki
Närpiö
Pietarsaari
Uusikaarlepyy
Vaasa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.03.2009 - 20:09

Haloo, Kajaani on Kainuuta eikä pohjanmaata!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.03.2009 - 20:19

Kajaani ei kuulu Pohjanmaahan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.03.2009 - 22:04

kajaani ei ole pohjanmaata, minustakaan..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 01:32

Mihin Pohjanmaahahan?pohjois-,etelä-,keski vai mihin?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 08:09

En pysty sanomaan Pohjanmaasta juuta enkä jaata,niin huono on kotimaan tuntemus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 08:33

Kajaani ei ole Pohjanmaata, ja kaikkein vähiten Lappi eli Sodankylä yms. Tuo kait oli vitsiksi tarkoitettu... tuo lappijuttu?
Pohjanmaa jakautuu useaan eri alueeseen eli Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa ja Pohjois-Pohjanmaa. Kajaani on Kainuuta.
Etelä-Pohjanmaahan kuulluu esim. Seinäjoki(kaikki kaupunkeja en viitsi luetella), Keski-Pohjanmaahan Kokkola ja Pohjois-Pohjanmaahan Raahe, Oulu. Oulun seudulle Pohjanmaa loppuu...

Lähteet:
on paikallistuntemus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.03.2009 - 12:49

tulvii...