Mikä on mielestäsi lähi ruokaa?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.03.2009 - 16:27

Omassa maakunnassa, tai sen läheisyydessä tuotettuja elintarvikkeita. Siis pitkiä kuljetusmatkoja, tai varastointeja ei synny.

Kysyjän kommentti

Paras vastsus,terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.03.2009 - 12:55

Täällä maalla paikallinen kauppa myy läheisen puutarhan tuotteita, tomaatteja, kurkkua jne. Sekä perunaa paikalliselta viljelijältä. Ne ovat mielestäni ainakin lähiruokaa. Harmi ettei täällä ole lähellä lihantuottajia, ostaisin kyllä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 14.03.2009 - 13:42

Oman asuinpaikan lähialueiden tuottajien tuottamat elintarvikkeet ovat mielestäni lähiruokaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.03.2009 - 14:52

Lähiruokaa ei ole kuljetettu pitkiä matkoja.
Se voi olla suoraan tuottajalta ostamaasi tai lähikaupan ympäristönsä
viljelijöiltä hankkimaa.
Ja pitäisin sitäkin lähiruokana, jos kaupunkilainen kuljettaa itse poimimansa
tai kesämökkinsä naapurustosta ostamansa marjat ja sienet sinne kaupunkiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.03.2009 - 15:33

Lähiruoka on omalla paikkakunnalla tai heti tuossa vieressä tuotettua ruokaa, jota ei ole tarvinnut hilata pitkän matkan päästä kauppoihin. Lähiruoka on yksi tapa vähentää ilmastonmuutosta, näin väittivät eilen koulussa ja kyllähän se pitää paikkansa.
Kevään ja kesän puutarhatuotteet, porkkana, peruna, liha ja järvikala ovat lähiruokaa täällä meillä ainakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.03.2009 - 15:47

Täällä lähistöllä asui Maija Silvennoinen, joka lanseerasi tuon käsitteen lähiruuasta. Hänellä taitaa olla kasvisruokala vielä Jyväskylässä.

Edellä on mainiosti kuvailtu lähistöltä saadut ruoka-aineet lähiruokana. Minulla on vielä yksi etu. Pieni luomulihatuotteita valmistava teurastamo-palvaamo. Kesäisin käyn katsomassa järeitä villisikoja siellä. Ne järsivät juurakkoja aikansa kuluksi ja tekevätkin puhdasta jälkeä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.03.2009 - 17:16

Suomalainen ruoka. On tutkittu, että omassa kansallisessa maaperässä kasvatettu ruoka imeytyy paremmin kuin vieraassa kasvatettu. Eli appelsiinien sijasta meidän pitäis syödä kotimaista omenaa, marjoja ym

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.03.2009 - 17:39

Suomalainen, miksei pohjoismainenkin. Itäistä varauksin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.03.2009 - 09:58

Asuinpaikan lähellä tuotettu ruoka.