Suomen lipun pesu? Saako Suomen lipun pestä vai pitääkö hankkia uusi, jos vanha on likaantunut? Ainakaan ulkona ei saa kuivata.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.03.2009 - 11:16

No varmasti saa pestä ja pitäisikin pestä huomattavasti useammin kuin nykyään tapahtuu, niitä surkean näköisiä nuhraantuneita esimerkkejä roikkuu saloissa ihan liian paljon.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.03.2009 - 11:12

minun mielestäni suomen lippua ei saa pestä. kannattaa ostaa uusi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 11:15

meillä on viiri sinivalkoinen ja ainakin sitä olen pessyt pesukoneessa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.03.2009 - 11:17

www.juhlitaan.net/liputus/

Tässä kerrotaan, että saa pestä ja silittää. Kuivaus aina sisätiloissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 11:31

Saa pestä. Ja maahan sitä sitä ei saa pudottaa, häväisee lipun.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 11:34

Mikä ja kuka sen kieltäisi? En ymmärrä. Ei sitä kysellä muilta sitäkään saako pestä ukkoni lakanan: HöH, sanon minä.Voiko kankaan häväistä? Sitähän se vain on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 11:45

mitä haittaa jos sen pesee?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 12:35

On niitä pesty iät ja ajat, varmaan jo ennen pesukoneita.
Miltä näyttäisi esim. laivassa oleva lippu jos sitä ei koskaan pestäisi?
Varmaan kuukauden jälkeen ei kukaan tietäisi onko alus suomesta vai puolasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 13:05

Sääntöjen mukaan Suomen lippu tulisi pestä käsin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 13:34

käsipesu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 17:03

Täytyy uskoa,että sen saa pestä,jotenkin miulla oli sellanen mielikuva,et ei saa pestä vaan pitää hävittää polttamalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 19:35

"Nykyliput ovat materiaaliltaan tekokuitua (polyesteriä), joten ne kestävät hyvin maamme ajoittain ankariakin säävaihteluita. Kuitenkin kaupunki-ilma kaikkine epäpuhtauksineen nopeasti likaa lipun, ellei sitä pestä riittävän usein. Pesu- ja silitysohjeet ovat yleensä lipun mukana. Suomen lippu kuivataan aina sisätiloissa. "

www.juhlitaan.net/liputus/

Lisätty: 13.03.2009 - 19:35

Hups, tämä vastaus taisikin tulla jo kissanaiselta, no olkoon sitten kertauksena

ps. Olisi hauska kuulla mistä Gristalli on löytänyt tuon nyrkkipyykkisäännön?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.03.2009 - 01:22

Olen ainakin pessyt ja kuivattannu sisäässä. Myös silittänny. Maahan ei todellakaan saa laskea,nostaessa ja laskiessa,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.03.2009 - 10:14

Ei saa pestä. Lippu on "pyhä esine" ja likaantunut hävitettävä polttaen. Hävetköön se joka pitää lippua ihan tavllisena vaatteena.Ei sellaisella lippua varmaan onneksi olekaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.03.2009 - 10:15

Poikkeavat mi elipiteet ovat mutua, lippua EI saa pestä.