"Suomalaiset arvot kunniaan." Mitä ne ovat?

Lisätty: 13.03.2009 - 19:47

Odotan mielenkiinnolla kuminaaman suomalaisia arvoja.

Kun ajattelemme Suomea sekä Ruotsin että Venäjän vallan alla olleena maana en löydä nykyisin muuta arvokasta meille kuin vapauden olla itsenäinen valtio. Pikku hiljaa suomalainen omaleimaisuutemme on alkanut sulautua muuhun Eurooppaan.

Avainsanat: arvomaailma suomalaiset

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.03.2009 - 11:26

Yhtään riitelemättä edellisten kanssa ihmettelen mikä näistä arvoista tekee juuri suomalaisia? En oikein jaksa uskoa että ne olisivat täällä 'keksittyjä' tai edes mitenkään Suomessa jalostuneita.

Jotta voisimme kutsua noita em. arvoja suomalaisiksi mielestäni minimi edellytys olisi, että valitsisimme itsellemme edustajia (kansanedustaja, kunnanvaltuutetut, kirkkoneuvostot jne.) jotka edes suurin piirtein olisivat niihin sitoutuneita.

Kysyjän kommentti

Jess, sir. Ajattelen samoin kanssasi.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.03.2009 - 11:03

Suomalaisina perusarvoina on pidetty rehellisyyttä, lainkuuliaisuutta, työteliäisyyttä. Siinä varmaan tärkeimmät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 11:17

ahkeruus, rehellisyys, lainkuuliaisuus, isän ja äidin kunnoittaminen, kuin myös lähimmäisen kunnoitaminen,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 11:27

Todella vanhoja hyviä arvoja ovat,heikommista huolehtiminen ,iäkkäiden kunnioitus,rehellisyys ja ahkeruus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 11:27

Teitpä pahan. Romuttuneet ovat kaikki arvot:) "koti uskonto ja isänmaa" ne oli ennen mutta en tiiä mitä ne on nykyään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.03.2009 - 11:28

Arvomaailma on muuttunut sotavuosista jokaisen sukupolven aikana. Mutta siitä huolimatta tietyt arvot ovat pitäneet pintansa, kuten perhe, ystävät ja terveys. Sitten on tullut tämä tasa-arvo kehiin, joka kulkee melkein käsikädessä noiden vanhojen arvojen kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 11:33

Sauna, sisu, terva, viina? Onko näissä arvoissa kehumista? Sauna ok.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 13:06

Eräillä koto, uskonto ja isänmaa, toisilla vihta, lenkki ja kossu; variaatioita on, onneksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 13:06

Koti,työ,terveys,isänmaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 13:30

todellisuus taitaa olla ihan toinen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 15:15

Nykyäänhän ne näyttävät oleva rahanahneus, vallanhimo, kyynärpäätaktiikka ja elintasokilpailu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 17:22

Koti uskonto isänmaa,siinä ne sitten onkin,ainankin oli ennen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.03.2009 - 05:15

Nokia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 14.03.2009 - 17:36

Luoja luojatar on Suomalainen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 19:10

Sisukkuus on ainoa edelleen havaittava suomalainen "arvo"...eli ei anneta periksi. Muuten alkaa olla aika outoa tuo arvomaailma