Pitäisikö mielestäsi Suomen kouluopetuksen olla uskonnotonta?

EV LUt on hallinnut sitä yli 100 v, Olisko jo aika heittää romukoppaan ja korvata se hyödyllisemmällä opetuksella?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.03.2009 - 10:08

ei minun mielestäni kun on uskontoakin hyvä olla koulussa. kun on kuitenkin hyvä tietää uskonnollisista asioista.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.03.2009 - 10:11

Uskonno(i)lla on merkittävä osa kultuurissamme, yleistä köyhtymistä ja eriarvoisuuden lisääntymistä merkitsisi jos se jäisi pois koululaitoksen opetusohjelmasta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.03.2009 - 10:12

Ei tietenkään. Kyllä ne perusasiat on hyvä oppia siellä koulussa. Ja uskonto voi olla monelle hyödyllistä tänäkin päivänä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 10:14

Ajetaan vaan kaikki arvot alas ja eletään kuin siat pellossa. Ja itketään ja ihmetellään sitten nuorten käyttäytymistä lieveilmiöineen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 10:37

Lennu vastasi asiaa. Perinteet ja arvot kunniaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 10:42

Tuokin uskonto tuotu väkisin suomeen ,arvoja voi silti viljellä,mutta suomalaisia,ei väkisen tuotuja ,uskontoja.Koulussa ennen ihmettelin ,kun luettiin jotain teesejä joita luther oli naulannut jonnekkin,ladon seinään jossain kaukana euroopassa,Suomalaiset perinteet kunniaan .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 10:59

Ei, koska meillä on ev.lut.kirkko valtionkirkkona. Yleisivistyksen kannalta on hyvä tietää myös muista uskonnoista, aikanaan ainakin itselläni uskontunnilla oli myös muut uskonnot pääpiirteissään esillä.
Nykymenoa kun katselee, uskontoa eli eettisiä kysymyksiä olisi syytä opettaa vielä enemmän.
Pakanuutta en kannata.
Lennu sanoo asian hyvin.

Lisätty: 13.03.2009 - 11:13

Uskonnollosuutta voi harjoittaa itse kukin tykönään, ei kirkkorakennukseen edes tarvi mennä. Uskonto ja etiikka kuuluvat yhteen, pakanoilla eli noilla ylväästi uskonnottomiksi julistautuvilla voisi olla edes joskus hieman paremmat perusteet väitteilleen eli miksi uskonnotn pakana on aina parempi ihminen kuin uskonnon pohjlata ajatteleva ja toimiva. Siihen ei vastausta saa koskaan, osoitellaan vaan kirkon vikoja. Todella naivia.
Voisiko joku tässä kirjoitteleva vastata tuohon?? eli ilmoittaa perusteet miksi uskoo olevansa parempi ihminen kuin minä (jolla on kristilliset arvot, ns. uskovainen en silti ole).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 11:02

Pakanaoppia esikouluu vaa, kaik ateistit on tyytyväisii.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.03.2009 - 11:03

Vastaus: Kuminaaman kanssa samoilla linjoilla. Mitä arvoja kirkko nykyään antaa? Moraali? Kirkon historia on vähintäänkin verinen. Opettaako kirkko todella Raamatun uskontoa vaiko lutherilaisuutta?jos nuoriso oppii kirkon perinteet ja mallit niin ovatko parempia? Mitä arvoja itseasiassa siellä enää on..perinteitä on todellakin. mutta ovatko ne hyödyllisiä. Itse kannattaisin uskonnon pois jättämistä. Miksi pakkosyöttää Lutherin arvoja kun on Raamattukin olemassa. Ja nykyään kouluissa on niin moniuskontoista, että pakkopullat pois ja jokainen sais olla mitä on. Silloinhan pitäis muuten opettaa Muslimilaisuutta, Hellunatlaisuutta, Jehovalaisuutta, ym ym..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 11:13

olen sitä mieltä, kuten nykyäänkin ne jotka haluavat opiskella uskontoa voivat opiskella, ja ne jotka eivät voivat opiskella elämänkatsomusta , niinkuin tähänkin asti, joten vapaus siinäkin, mutta lapsi ei voi sitä itse kyläkään valita, vaan valinta on vanhemmilla...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 11:29

Uskonnon opetuksen täytyisi olla vapaa ehtoista,niin että sitä haluavat" joutuisivat",se erikseen valitsemaan ja elämänkasomus tieto olisi itsestään selvuus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 11:34

Uskonto ja yhteiskuntaoppi on tärkeää elämänkatsomuksen kannalta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 11:44

ei.. mut ei tarvis olla niin paljon kursseja

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 13:28

uskonto ei ole pakollista,tilalla elämän katsomusta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 14:16

Omasta mielestäni uskonto on yhtä tärkeä koulu-aine siinä kuin matikkakin,meillä juuri opetetaan uskonnossa mm. nettikäyttäytymistä ja se tulee tarpeseen opetella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 15:23

Elämänkatsomus tieto on ainakin todella laaja-alainen aine, jota pitäisi opettaa ihan kaikille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 17:27

Mielestäni uskonto säilyköön kouluaineena,ketkä eivät sitä halua voivat valita jotain mikä katsovat tarpeelliseksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 20:53

uskontoa voi opettaa mutta minkään tietyn uskonnon ei pitäisi olla hallitseva näkemys, elämänkatsomustieto ois kyllä parempi oppiaine

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.03.2009 - 12:57

Tästä alkaa olla ihan älytön vouhotus nykyään. Eräs maahanmuuttajanainen (muslimi) ihmetteli kerran suomalaisten hulluutta: mikä kansa kieltää oman uskontonsa ja perustan, mille moni asia on rakennettu, esim. koululaitos. Jo koulun alkuvuosien perusteella uskonto on tarpeellinen oppiaine; tiedetään oma historia. Ja uskonnon tunneillahan opetetaan kaikkia muitakin uskontoja kuin kristinuskoa. Jos Jeesus ei mene läpi tai on jotenkin ahdistavaa kuulla, että joku on joskus ristiinnaulittu, niin ainahan voi valita jonkin "helpomman" uskonnon.