Kuva: Dreamstime
Kuva: Dreamstime

TUI vastaa vuoden 2016 lomatrendeihin

Marraskuussa 2016 kokonaan TUI-brändin alle siirtyvä Finnmatkat on tutkinut asiakkaittensa toiveita ja valintoja valmismatkojen suhteen. Tutkimuksesta erottuu selkeitä lomatrendejä ja muutoksia lomailijoiden käyttäytymisessä. Esimerkiksi aktiivilomat ovat kasvattaneet suosiotaan kuluvana vuonna peräti 300 prosenttia, samoin aikuishotellien suosio on kolmen viime vuoden aikana kasvanut.

Hotellien merkitys kasvanut

Finnmatkojen tutkimuksen mukaan kaksi kolmasosaa asiakkaista pitää matkakohdetta ja maata tärkeämpänä sitä, mitä kohteen hotelli tarjoaa. Räätälöidyissä hotellimajoituksissa on nykypäivänä tarjolla esimerkiksi erityisiä alueita aikuisille ja lapsille, sekä huoneita, joissa on joko oma uima-allas tai suora yhteys omalta terassilta altaaseen. All inclusiven valitsee nykyisin 36 prosenttia varaajista.

Erityisesti vain aikuisille suunnatut hotellit ovat selvästi kasvava trendi -kasvua on kolmen viime vuoden aikana ollut 50 prosenttia. Finnmatkojen aikuisille pariskunnille ja ystävyksille suunnatut Sensimar-hotellit ovat keskimääräistä tasokkaampia hotelleja, jotka sijaitsevat lähellä rantaa ja jotka tarjoavat laadukkaita hyvinvointi- ja ravintolapalveluita.

Aktiivilomat ja risteilyt lisäävät suosiotaan

Yhä useampi matkailija haluaa nykyisin lomaltaan muutakin kuin löhöilyä, mistä kertoo aktiivilomien huima 300 prosentin kasvu kuluvana vuonna. Tutkimuksen mukaan matkailijat hakeutuvat yhä useammin myös hotelleihin, joissa voi kohdata samanhenkisiä ihmisiä ja löytää helpommin vaikkapa peli- tai treenikaverin.

Vuonna 2015 Finnmatkat esitteli aktiivisille perheille suunnatun Robinson-hotellikonseptin, joka keskittyy ruokavalioon, liikuntaan ja terveyteen. Pidempään valikoimassa ollut Magic Life -hotellikonsepti puolestaan sisällyttää All inclusiveen myös liikunta-aktiviteetteja. Family Life -perhehotelleissa jatkuvat lasten uimakoulut ja ohjatut liikuntatunnit. Blue Star -hotelleilta löytyy myös karttoja lähimaastojen lenkkipoluille.

Risteilymarkkinoita hallitsevat edelleen klassiset rantalomaristeilyt, mutta kiinnostus nähtävyyksiin ja suurkaupunkeihin on kasvussa. Finnmatkojen sisaryritys WonderCruises kasvatti viime talven aikana myyntiään 50 prosentilla. Suurin kasvu on ollut Karibian risteilyissä, mutta myös edulliset Atlantin ylitykset kesä- ja talvikausien vaihteessa kiinnostavat.

Digitaalisuus ja kestävä matkailu tärkeitä

Digitaalisuuden vaatimus palveluissa on tutkimuksen mukaan tyypillistä erityisesti pohjoismaalaisten keskuudessa. Mobiililiikenteen kasvu Finnmatkat.fi -sivulla on ollut vuonna 2016 jopa 40 prosenttia ja matkanjärjestäjän palvelut suunnitellaankin nykyisin mobiilin vaatimukset edellä.

Minun lomani -mobiilisovelluksen avulla matkailija saa tietoa matkakohteensa palveluista ja voi olla suoraan yhteydessä lomakohteen oppaisiin jo ennen matkaa. Yhä useampi suomalainen varaa lomamatkansa illalla netistä klo 19 jälkeen. Vastatakseen tähän kysyntään henkilökohtaisesta palvelusta Finnmatkat on laajentanut aukioloaikojaan ja palvelee asiakkaitaan päivittäin klo 7-23.

Ympäristövaikutukset on otettava huomioon erityisesti koko ajan kasvavalla matkailualalla. TUI Groupin ”Better Holidays, Better World” -strategia rakentuu kolmelle peruspilarille: ilmastovaikutusten vähentäminen, erottautuminen ja suunnan näyttäminen koko alalle. Sen pyrkimyksenä on vuoteen 2020 mennessä pienentää hiilidioksidipäästöjä 10 prosentilla, tuottaa 10 miljoonaa "vihreämpää ja reilumpaa" matkaa investoimalla kestävän kehityksen hotelleihin. Se myös investoi vuosittain 10 miljoonaa euroa erilaisiin koulutus- ja työllisyysprojekteihin vahvistaakseen matkailun positiivisia vaikutuksia.

Lähde: Finnmatkat / TUI Finland

Päivitetty:

Poimintoja Napsusta

Pieni hetki, sivua ladataan.