Suomen luonto houkuttelee matkailijoita. Kuva: Ondřej Prosický | Dreamstime.com
Suomen luonto houkuttelee matkailijoita. Kuva: Ondřej Prosický | Dreamstime.com
· Napsun toimitus

Suomi houkuttelee ulkomaisia turisteja - Puhtaan luonnon lisäksi haetaan kulttuuria ja ostoksia

Suomen matkailulla menee tilastojen mukaan nyt lujaa. Matkailu on kolmanneksi suurin palveluviennin ala ja siitä on tulossa yksi Suomen talouden tukipilareista. Vuonna 2018 ulkomaiset matkailijat tekivät ennätykselliset 8,5 miljoonaa matkaa Suomeen.

Business Finlandin matkailua edistävän Visit Finland -yksikön teettämästä matkailijatutkimuksesta selviää, että vuonna 2018 ulkomailla asuvat tekivät yhteensä 8,5 miljoonaa matkaa Suomeen. Tämä on kolme prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Suomen tunnettuuden paraneminen matkailumaana on houkutellut myös ensimmäistä kertaa maassa käyviä, joiden määrä kasvoi 15 prosenttia.

Suurin kasvu Suomeen suuntautuvasta matkailusta tuli EU-alueelta. Lähialueilta, Venäjältä (35 %), Virosta (10 %) ja Ruotsista (9 %) tehtiin yli puolet Suomeen suuntautuneista matkoista.  Suomi on matkan pääkohde yli 80 prosentille matkailijoista. Noin 35 prosenttia Suomessa käyneistä kävi myös muissa maissa ja luvun uskotaan kasvavan entisestään.

Yksi Suomen suurimmista vetovoimista on puhdas luonto. Kuva: Lucaar | Dreamstime.com
Yksi Suomen suurimmista vetovoimista on puhdas luonto. Kuva: Lucaar | Dreamstime.com

Kiinalaiset ja japanilaiset matkailijat suosivat erityisesti kiertomatkailua. Samalla kävijät käyttivät rahaa aiempaa enemmän majoituksiin, ravintoloihin ja erilaisiin palveluihin. Ulkomailta saapuneet matkailijat käyttivät Suomessa 3,1 miljardia euroa vuonna 2018, mikä on noin 40 miljoonaa euroa enemmän kuin vuotta aiemmin. Kiinalaiset matkailijat käyttivät eniten rahaa vierailua kohden, noin 910 euroa.

Suomen suurin vetovoima on perinteisesti tunnetuin puhdas luonto, mutta maan matkailullinen vetovoima koostuu silti useista tekijöistä. Erityisesti urbaanit nuoret matkailijat ovat kulttuuripainotteisia ja esimerkiksi japanilaisia motivoi yhä enenevässä määrin ostosmatkailu.

Vetovoimatekijöitä yhdistää aitous. Puhdas, lähellä oleva luonto ja suomalainen kulttuuri ovat tärkeitä elementtejä. Visit Finlandin tämän vuoden kansainvälinen markkinointikampanja Rent a Finn vastaa juuri tähän suosittuun ”live like a local” -ilmiöön, kertoo Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkunen.

Suloisten porojen kohtaaminen on varmasti monelle turistille elämys. Kuva: Tero Hakala | Dreamstime.com
Suloisten porojen kohtaaminen on varmasti monelle turistille elämys. Kuva: Tero Hakala | Dreamstime.com

Trendeinä matkustamisessa ovat myös omatoimimatkailu, jolloin matkanjärjestäjien rooli maailmanlaajuisessa markkinoinnissa kapenee. Digitalisaatio on avainasemassa matkailijoiden huomiosta kilpailtaessa, sillä yksittäisen omatoimimatkailijan ostopolku on lyhytjänteisempi. Pääosassa ovat muiden matkailijoiden suositukset sekä helppous ja nopeus.

Lähde: Visit Finland, matkailijatutkimus 2018 (Tutkimus- ja analysointikeskus TAK oy)

Päivitetty:

Poimintoja Napsusta

Pieni hetki, sivua ladataan.