Uutinen sisältää Napsun yhteistyökumppanien linkkejä
Omalla autolla matkatessa on vapaus valita juuri itselle mielenkiintoisimmat kohteet. Kuvassa historiallinen Nürnberg. Kuva: Jenifoto406 | Dreamstime.com
Omalla autolla matkatessa on vapaus valita juuri itselle mielenkiintoisimmat kohteet. Kuvassa historiallinen Nürnberg. Kuva: Jenifoto406 | Dreamstime.com
· Napsun toimitus

Saksaan omalla autolla? Katso tästä käytännön vinkit ja suuntaa kohti Keski-Eurooppaa

Saksa ja samalla koko Keski-Eurooppa avautuu aivan uudella tavalla omalla autolla matkatessa. Suomesta Saksaan pääsee näppärästi autolautalla reilussa vuorokaudessa.

Saksa houkuttelee autoilevia reissaajia etenkin kesäisin, eikä tämä ole mikään ihme, sillä Saksan myötä avautuu matkailijalle koko Keski- ja Etelä-Eurooppa. Saksassa autoilu on helppoa, minkä lisäksi suomalaisia saattavat houkuttaa myös nopeusrajoituksettomat moottoritiet. Näistä huolimatta autoilu Saksassa on turvallista, sillä tiet ovat hyvässä kunnossa, eikä kaahailukaan ole niin yleistä kuin ensiksi voisi kuvitella.

Nappaa tästä talteen keskeiset vinkit automatkailusta Saksassa!

Omalla autolla voi ajella omaan tahtiin vaikka Alpeille saakka. Kuva: Minnystock | Dreamstime.com
Omalla autolla voi ajella omaan tahtiin vaikka Alpeille saakka. Kuva: Minnystock | Dreamstime.com

Oma auto mukaan Saksaan

Omalla autolla matkaava pääsee Suomesta Saksaan pääasiallisesti kolmea eri reittiä pitkin. Yhtenä vaihtoehtona on ajaa Ruotsin kautta - ensin joko autolautalla Tukholmaan tai vastaavasti maita myöten jonkin Pohjois-Suomen rajanylityspaikan kautta. Ruotsista matkaa voi jatkaa joko maata myöten Tanskan ja Tanskan siltojen läpi Saksaan, tai ottaa autolautta Travemündeen, Rostockiin tai Sassnitziin jostakin Etelä-Ruotsin satamasta (esim. Ystad tai Malmö).

Toinen pidemmän ajomatkan vaativa vaihtoehto on matkata autolautalla Tallinnaan ja ajella siitä Saksan suuntaan Via Balticaa pitkin Baltian ja Puolan läpi.

Lue myös: Autolla Tallinnaan ja muualle Viroon? Katso vinkit sujuvaan automatkaan!

Nopein vaihtoehto on ottaa suora autolautta Helsingistä Saksan Travemündeen. Finnlines liikennöi Helsingin Vuosaaren satamasta jokaisena viikonpäivänä. Lauttamatka Itämeren halki alkaa iltapäivisin ja matka Travemündeen kestää noin 30 tuntia. Perille Saksaan lautta saapuu illalla yhdeksän maissa paikallista aikaa.

Saksanlautalla on tarjolla monenkokoisia hyttejä sekä hyttejä myös eläinten kanssa matkustaville. Ravintolasta ja kahvilasta saa helpotusta nälkään, minkä lisäksi voi tehdä ostoksia - ja kesäkuukausina tarjolla on myös viihdettä.

Lautta on perillä Travemündessa vasta myöhään illalla, mikä kannattaa ottaa huomioon majoituspaikkaa valitessaan. Hotelleja löytyy kuitenkin aivan sataman tuntumasta, minkä lisäksi matkailuautolla tai -vaunulla matkaaville löytyy leirintäalue vain muutaman sadan metrin päässä satamasta. Suurempi hotellivalikoima on tarjolla Travemündea hieman suuremmassa Lyypekin kaupungissa, jonne matkaa satamasta on alle 20 kilometriä.

Lyypekkiin on Travemündestä vain 20 kilometriä. Kuva: Scanrail | Dreamstime.com
Lyypekkiin on Travemündestä vain 20 kilometriä. Kuva: Scanrail | Dreamstime.com

Saksassa tarvittavat asiapaperit ja varusteet

Euroopan Unionin Schengen-maissa matkustusasiakirjaksi vaaditaan voimassa oleva passi tai henkilökortti, minkä lisäksi Saksassa riittää suomalainen ajokortti. Mukaan kannattaa ottaa myös eurooppalainen sairaanhoitokortti, jonka saa tilattua ilmaiseksi Kelasta. Tällä hetkellä (maaliskuu, 2023) Suomesta Saksaan matkaavilta ei vaadita koronarokotustudistusta tai negatiivista Covid-19-testiä, mutta tilanne on hyvä varmistaa ennen matkaan lähtöä.

Auton vakuutusten voimassaolo kannattaa tarkistaa omasta vakuutusyhtiöstään, mistä voi tilata myös Euroopassa tarvittavan vihreän kortin. Vihreä korttia tarvitaan liikennevahingon sattuessa. Ulkomailla autossa tulee olla myös paperinen rekisteröintitodistus (osa 1) sekä valtakirja, mikäli auton virallinen, rekisteritodistuksessa mainittu omistaja ei ole matkalla mukana.

Monissa Euroopan maissa pakollisena varusteena autossa tulee olla ensiapulaukku, palosammutin ja heijastinliivi. Nämä kannattaa pakata mukaan, vaikka ne eivät olisikaan pakollisia kohdemaassa, sillä niiden puuttumisesta voi saada sakot. Saksassa nämä eivät ole pakollisia suomalaisautoissa, mutta esimerkiksi jo Ranskassa tilanne on toinen.

Saksan tieverkosto on hyvässä kunnossa. Kuva: Sborisov | Dreamstime.com
Saksan tieverkosto on hyvässä kunnossa. Kuva: Sborisov | Dreamstime.com

Yleisiä autoilukäytäntöjä Saksassa

Saksan tieverkosto on keskimäärin erittäin hyvässä kunnossa ja moottoriteitä maassa on yli 13 000 kilometriä. Moottoritiet on merkitty numeron lisäksi tunnuksella A (Autobahn) ja muut päätiet tunnuksella B (Bundesstrassen). Tiemaksuja ei Saksassa peritä henkilö- tai matkailuautoilta.

Saksassa ajotapa on huomaavaista ja muille autoilijoille annetaan yleensä ystävällisesti tietä. Monikaistaisilla teillä hitaimpien ajoneuvojen paikka on oikeassa reunassa ja sisin kaista on tarkoitettu nopeille autoille ja ohitukseen.

Mikäli muuta ei ole ilmoitettu, Saksan moottoriteillä ei ole nopeusrajoituksia. Suositeltavana nopeutena pidetään maksimissaan 130 km/tunnissa, mutta etenkin suurten kaupunkien läheisyydessä nopeudet putoavat esimerkiksi tietöistä johtuvien ruuhkien vuoksi paljonkin. Pahimpien ruuhkien aikaan liikenne matelee tai jopa pysähtyy moottoritielläkin.

Osassa Saksan kaupungeista autossa tulee olla ympäristötarra, joka määräytyy ajoneuvon iän mukaan. Tarran voi ostaa etukäteen esimerkiksi Autoliitosta. Kielletyllä vyöhykkeellä ajamisesta ilman tarraa rapsahtaa sakko.

Travemünden edustalla on persoonallisilla aurinkotuoleilla varustettu hiekkaranta, jossa kannattaa kesämatkalla piipahtaa. Kuva:  Acnaleksy | Dreamstime.com
Travemünden edustalla on persoonallisilla aurinkotuoleilla varustettu hiekkaranta, jossa kannattaa kesämatkalla piipahtaa. Kuva: Acnaleksy | Dreamstime.com

Lisätietoja: Autoliitto 

Teksti: Helinä Laajalahti

Päivitetty:

Poimintoja Napsusta

Pieni hetki, sivua ladataan.