Yli puolet matkailualan vaikuttajista pelkää Brexitin vaikuttavan negatiivisesti Britannian maineeseen lomakohteena. Kuva: © Hugoht | Dreamstime.com
Yli puolet matkailualan vaikuttajista pelkää Brexitin vaikuttavan negatiivisesti Britannian maineeseen lomakohteena. Kuva: © Hugoht | Dreamstime.com
· Päivi Laajalahti

Politiikka vaikuttaa myös matkailuun: Yli puolet Britannian matkailuammattilaisista pelkää Brexitin vaikutuksia, kolmasosa lomailijoista välttää Trumpin Yhdysvaltoja

Maailman politiikassa tapahtuvat muutokset vaikuttavat myös matkavalintoihin. Tuoreen matkailualaa kartoittaneen tutkimuksen mukaan jopa kolmasosa lomailijoista välttelee presidentti Trumpin Yhdysvaltoja, Iso-Britanniassa puolestaan pelätään Brexitin vaikuttavan negatiivisesti matkailuelinkeinoon.

Vuosittain matkailualan kehitystä tutkivassa World Travel Market 2017 Industry Reportissa luodaan katsaus vuoden aikana maailman politiikassa tapahtuneiden muutosten vaikutuksiin matkailussa. Iso-Britanniassa tehty tutkimus tarkastelee erityisesti Britannian eroa Euroopan Unionista eli Brexit-päätöstä, sekä presidentti Trumpin vaikutusta Yhdysvaltojen matkailuun.

Yli puolet matkailualan vaikuttajista pelkää Brexitin vaikuttavan negatiivisesti Britannian maineeseen lomakohteena. Lomaa suunnittelevien suurin pelko on Brexitin jälkeinen hintojen nousu, jota ennustaa myös 16 % matkailualasta.

Tutkimuksen mukaan 53 % matkailualalla työskentelevistä uskoo Brexitillä olleen negatiivisia vaikutuksia Britannian maineeseen lomakohteena ja peräti 55 % uskoo sen vaikuttavan vahingollisesti heidän yritykseensä tai organisaatioonsa.

Brexit on myös vaikuttanut alalla työskenteleviin, sillä peräti yli 20 % Britanniassa matkailualalla työskentelevistä EU-kansalaisista on poistunut maasta työpaikan pysyvyyden epävarmuuden vuoksi ja lähes puolet vastaajista kertoo ongelmista EU-henkilökunnan rekrytoinnissa. Työvoimassa tämä saattaa tarkoittaa vuosikymmenen sisällä jopa miljoonan työntekijän vajetta.

Trump on ollut presidenttinä Yhdysvalloissa nyt vuoden ajan ja tämän vaikutukset näkyvät myös WTM:n tutkimuksessa. Brittiläisistä lomailijoista yli neljäsosa kertoo välttävänsä Yhdysvaltoihin matkustamista Trumpin vuoksi ja samasta syystä peräti 40 % yrityksistä kertoo, ettei USA ole heille mieluinen liiketoiminnan yhteistyökumppani.

Trumpin keväällä 2017 asettaman ”muslimikiellon” jälkeen kiinnostus Yhdysvaltoja kohtaan notkahti esimerkiksi matkahakujen suhteen, eikä se tutkimuksen mukaan ole edelleenkään noussut takaisin odotetulle tasolle. Yhdysvaltoihin kohdistuvan turismin vähentymisen arvellaankin olevan kuluvana vuonna kaikkiaan noin 4,3 miljoonaa, mikä tarkoittaa noin 7,4 miljardin dollarin taloudellisia menetyksiä.

Lähde: World Travel Market 2017 Industry Report

World Travel Market 2017 Industry Report tutkii vuosittain matkailualan kehitystä. Syyskuussa 2017 tehty tutkimus koostuu kahdesta osiosta, missä toisessa haastateltiin matkailualan vaikuttajia (otos 1622) ja toisessa osiossa brittiläisiä lomailijoita, jotka olivat lomailleet vähintään seitsemän vuorokautta kesäkaudella 2017 (otos 1025). Tutkimustulokset julkistettiin Lontoon World Travel Market -matkailumessuilla Lontoossa marraskuussa 2017.

Päivitetty:

Poimintoja Napsusta

Pieni hetki, sivua ladataan.