Lentokentät ovat luonnollisesti pyrkineet optimoimaan rahavirran lentoaan odottavilta matkustajilta.
Lentokentät ovat luonnollisesti pyrkineet optimoimaan rahavirran lentoaan odottavilta matkustajilta.
· Skye Borg

Oletko huomannut? Lentokentät on tarkoin suunniteltu ohjaamaan matkustajien käytöstä

Lentokentällä lentoaan odottavat matkustajat ovat hyvin kontrolloitu ryhmä. Kentät onkin suunniteltu siten, että matkustajat - yllätys, yllätys -käyttäisivät mahdollisimman paljon rahaa.

Lentokentillä matkustajien toimet jakaantuvat kolmeen kategoriaan: lähtöön, saapumiseen ja odottamiseen. Kentillä lentoaan odottavat matkustajat ovat osittain hyvin kontrolloitu ryhmä, sillä kentältä ei voi poistua muualle puuhastelemaan tai syömään odotuksen aikana. Ei siis yllätys, että lentokentät on usein suunniteltu siten että matkustajat käyttäisivät siellä mahdollisimman paljon rahaa.

Tietenkään alla olevat piirteet eivät sovi aivan kaikkiin maailman lentokenttiin, mutta käytäntö on hyväksi koettu ja siksi kovin käytetty.

Duty-free kaupat on sijoitettu heti turvatarkastuksen jälkeiseen tilaan.

Turvatarkastus ei ole koskaan rentouttava kokemus, ja usein stressaavan tilanteen jälkeen matkustajat ohjataankin yllättävän usein rentouttavaksi koettuun tilaan: shoppailualueelle. Matkustajien uskotaan olevan itseään palkitsevalla fiiliksellä päästyään läpi turvatarkastuksesta jonotettuaan, riisuttuaan ja purettuaan laukkunsa hihnalle - saapuminen ostosalueelle antaa ihmisille signaalin rentoutumisesta ja ostamisesta.

Klassinen lentokenttäsuunnitelma pakottaa ihmiset kävelemään ostosalueen läpi saavuttaessa odotusalueelle - sama pätee myös lähtöportille päin kävelemiseen.

Käytävän kaarrotkin on tarkoin mietitty.

Harva huomaa, mutta käytävät ostosalueella kaartuvat usein vasemmalle. Tähänkin on löydetty perustelut, jotka tuntuvat ohjaavan matkustajia. Suuri osa matkustajista on oikeakätisiä ja vetää perässään esimerkiksi pientä matkalaukkua oikealla kädellään. Näin ihminen kävelee mieluummin vastapäivään, ja huomioi asioita paremmin jos nämä ovat hänen oikealla puolellaan.

Tuloksena on, että käytävä joka kaartuu oikealta vasemmalle, tarjoten enemmän kauppoja oikealla, saavuttavat paremman myyntituloksen. Mutkitteleva pohjapiirros, jossa matkustaja ohjataan pitkin labyrinttia johtaen ostosalueelta kohti ravintoloita, on 60% tehokkaampi lisäämään myyntiä.

Kultainen tunti rahoiksi.

Kultaiseksi tunniksi kutsutaan aikaa, jonka matkustaja joutuu viettämään kentällä odottaen: sijoittuen turvatarkastuksen ja portille kävelemisen väliin. Moni lentokenttä haluaa pitkittää tätä aikaa, sillä asia on hyvin yksinkertainen. Mitä enemmän vietät aikaa lentokentällä odottaen, sitä enemmän käytät rahaa.

Osittain tämän vuoksi liikkumista helpottavia asioita on kehitetty siirtymistä helpottamaan, kuten mobiili check-in ja entistä nopeammat turvatarkastukset. Moni lentokenttä panostaa myös matkustajien rentouttamiseen esimerkiksi hierontatuoleilla ja suihkuilla - ihmiset kuluttavat enemmän ollessaan rentoja.

Paljon opasteita ja luonnonvaloa.

Rentoa matkustajaa haetaan myös lukuisilla kylteillä ja opasteilla, luoden ystävällisen ja turvallisen ilmapiirin.

Samaa tunnelmaa haetaan runsaalla luonnonvalolla, sijoittaen kaupat suurten ikkunoiden läheisyyteen, sekä tarjoten kaupoissa leveät käytävät ja tuoden suosituimmat tuotteet helposti saataville heti kaupan ovensuulle.

Kaupassa vietetty aika ei kuitenkaan takaa suurempaa loppusummaa - useimmat lentomatkustajat ostavat nopeasti ja tehokkaasti.

Lähde: Telegraph

Päivitetty:

Poimintoja Napsusta

Pieni hetki, sivua ladataan.