Moskovan metro on täynnä salaisuuksia ja upeaa taidetta
Moskovan metroverkosto on rakennettu vuonna 1935. Verkosto on täynnä mielenkiintoista kulttuuriperintöä ja kaunista arkkitehtuuria.
Moskovan ensimmäinen maanalainen juna aloitti toimintansa vuonna 1935 Stalinin vallan aikana. Se oli 11 kilometriä pitkä linja, jonka varrella oli 13 asemaa. Moskovan metro on yksi maailman syvimmistä ja se on vuosien varrella käynyt läpi useita muutostöitä.
Metron asemat rakennettiin arkkitehtuuriltaan uskomattoman kauniiksi ja pian Moskovan metrosta tulikin maailmankuulu. Sitä pidetään yhtenä maailman kauneimmista julkisen liikenteen systeemeistä, eikä tyylikästä arkkitehtuuria ole liattu graffitein.
Nykyisin asemia on 212 ja metrolinjan pituus 354 kilometriä, mikä tekee siitä maailman kuudenneksi pisimmän. Metron yli 200 asemasta peräti 44 on tunnustettu kulttuuriperintökohteeksi, minkä vuoksi sitä voi pitää jopa Venäjän historiallisena museona.
Yhdellä kaupungin vilkkaimmista asemista, Komsomolskayan asemalla voi ihmetellä upeiden kynttelikköjen valaisemaa marmoripylväikköä, jossa seisoo kaikkiaan 68 pylvästä. Elektrozavodskayan asema puolestaan on tunnettu art deco -tyylistään, jonka keskeisenä teemana on Toisen maailmansodan aikainen taistelu kotirintamilla. Novoslobodskayan asema on koristeltu 32:lla, latvialaisten taiteilijoiden tekemällä lasimaalauksella.
Asemilla on myös edelleen nähtävillä vanhaa neuvostoliittolaista propagandataidetta. Esimerkiksi Komsomolskayan asemaa vartioi Leninin patsas.
Joka päivä miljoonia moskovalaisia ja turisteja kulkee näiden asemien läpi tietämättä, millaisia tarinoita ja historiaa ne kätkevätkään sisäänsä. Useat asemat ovat koristeltuja uuniikein taideteoksin, mosaiikein ja veistoksin. Yksityiskohtaisesti näihin voi tutustua lataamalla Moskovan matkalleen Androidille ja iOS:ille tehdyn puhelinsovelluksen nimeltä “The Underground Mysteries”. Se avaa metron historian lisäksi mielenkiintoisia faktoja ja urbaanilegendoja.
Lähde: National Geographic