Suurin osa lentoyhtiöistä maalaa lentokoneensa valkoisiksi - ja sille on syynsä. Kuva: © Sergeychernov | Dreamstime.com
Suurin osa lentoyhtiöistä maalaa lentokoneensa valkoisiksi - ja sille on syynsä. Kuva: © Sergeychernov | Dreamstime.com
· Napsun toimitus

Miksi lentokoneet ovat pääasiallisesti valkoisia? Värin valinta ei ole sattumaa

Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta lähes kaikkien lentoyhtiöiden lentokoneet ovat valkoisia. Värin valinta ei ole sattumaa, vaan siihen on useita järkeviä syitä.

Suurin osa maailman taivailla lentävistä lentokoneista on valkoisia. Muutamia poikkeuksia sääntöön tietenkin on – Air New Zealand on muun muassa maalauttanut Boeing 777:n Lord of the Rings -teemaiseksi – mutta pääasiallinen väri lentokoneissa on valkoinen. Valkoisen värin käyttöön paljastuu olevan useita syitä.

Valkoinen viilentää lentokonetta

Samalla tavalla kuin vaaleiden vaatteiden pitäminen kesällä, myös valkoinen lentokone heijastaa auringonvaloa ja pitää näin koneen viileämpänä. Lentokoneissa on runsaasti muovista ja komposiittimateriaaleista, kuten lasikuidusta, tehtyjä rakenteita. Näitä pitää suojella vahingoittavalta lämmöltä. Esimerkiksi yliäänikone Concorde jouduttiin aikoinaan maalaamaan erityisen heijastavalla valkoisella, jotta sen keskeiset osat eivät olisi kuumentuneet liikaa.

Tämä koskee myös parkissa lentokentällä olevia koneita, koska näin niiden jäähdyttämiseen ei tarvitse käyttää niin paljon aikaa ja energiaa.

Kuva: © Rorem | Dreamstime.com
Kuva: © Rorem | Dreamstime.com

Helpottaa korjausta ja pelastustöitä

Lentokoneen pinnan vauriot, kuten lommot, halkeamat ja öljyvuodot erottuvat valkoisesta pinnasta helpommin, minkä vuoksi ne voidaan huomata nopeammin ja korjata ajoissa. Valkoinen on hyvä väri myös mahdollisen onnettomuuden sattuessa, sillä maahan pudonnut valkoinen kone on helpompi huomata ilmasta. Väri myös vähentää yhteentörmäyksiä ilmassa lintujen kanssa, sillä linnut eivät huomaa tummempia värejä yhtä helposti.

Se on halvempaa

Maali lisää lentokoneen painoa jopa yli 500 kiloa. Lisäkerrokset maalia ja monet värit tarkoittavat siis lisääntyvää polttoaineen kulutusta. Värikäs maali myös haalistuu helposti auringonvalon vaikutuksesta. Maali maksaa paljon ja lentokoneen uudelleenmaalaamiseen tarvitaan satoja litroja maalia. Lisäksi monet lentoyhtiöt myyvät koneitaan käytön jälkeen eteenpäin ja valkoinen väri menee helpoiten kaupaksi.

Kuva: © Boarding1now | Dreamstime.com
Kuva: © Boarding1now | Dreamstime.com

Mutta tarvitaanko maalia oikeasti lainkaan?

Toisen maailmansodan jälkeen useimmat lentokoneet jätettiin ilman maalipintaa taloudellisista syistä. Myös nykyaikana jotkut lentoyhtiöt – kuten American Airlanes – pitävät koneitaan alumiinisen värisinä. Mutta vaikka tämä säästää rahaa maalikuluissa, maalaamattomuus altistaa koneen suojaamattoman pinnan sääolosuhteille.

Maalattu lentokone on helpompi pitää puhtaana, koska maalipinta on suojatumpi korroosiolta, lialta ja öljyltä. Maalaamatonta pintaa joudutaan myös kiillottamaan säännöllisesti.

Lähde: Telegraph

Päivitetty:

Poimintoja Napsusta

Pieni hetki, sivua ladataan.