24 % vastanneista kertoo laitattavansa kynnet kuntoon ennen lomaa.
24 % vastanneista kertoo laitattavansa kynnet kuntoon ennen lomaa.
· Päivi Laajalahti

Käytätkö rahaa ollaksesi "rantakunnossa" ennen lomaa? Yllättävän moni käyttää - osa jopa kauneusleikkauksiin

Monille meistä loma tarkoittaa rentoutumista ja akkujen lataamista ilman ulkonäkövaatimuksia. Mutta moni myös haluaa näyttää lomallaan hyvältä. Brittitutkimus kertoo ulkonäköasioiden olevan nykyisin useille lomalaisille tärkeitä ja niihin myös käytetään rahaa.

Matkailualan kehitystä vuosittain seuraavassa World Travel Market 2017 Industry Reportissa julkaistujen tutkimustulosten mukaan britit ovat jaettavissa lomailijoina kahteen kategoriaan. Osa heistä ei käytä lainkaan rahaa uusiin vaatteisiin tai hoitoihin ennen vuosilomaansa ja osa puolestaan hankkii uusia vaatteita ja satsaa ulkonäköönsä.

Tutkimuksen mukaan jopa kaksi kolmasosaa brittilomalaisista kuuluu nykyisin ryhmään, joka kuluttaa rahaa ja satsaa ulkonäköönsä ollakseen "rantakunnossa" lomalle lähtiessään. Jäljelle jäävä kolmasosa lähtee lomalle aikaisemmille sukupolville tyypillisellä "tämä nykyinen kelpaa hyvin" -asenteella.

Tutkimuksessa "splashereiksi" kutsutuista kuluttajista 33 % käyttää noin sata puntaa (n. 120 euroa) lomavalmisteluihin ulkonäkönsä osalta, ja loput kaksi kolmasosaa enemmän kuin sata puntaa, pieni osa jopa yli 300 puntaa (n. 350 euroa). Yli puolet näistä kulutetaan uusiin vaatteisiin ja kenkiin, mutta viime vuosina myös kauneushoidot ovat lisääntyneet.

Manikyyrissä tai pedikyyrissä kertoo ennen lomaa käyvänsä 24 % vastanneista. Samainen prosenttimäärä kertoo käyvänsä suihkurusketuksessa ennen matkaa. Lähes 10 % vastanneista myös kertoo käyneensä valkaisemassa hampaitaan ennen viime matkaansa.

Pieni osa (4 %) vastanneista myös ehostaa ulkonäköään kauneusleikkauksilla näyttääkseen lomamatkallaan mahdollisimman edustavalta.

Lähde: World Travel Market 2017 Industry Report

World Travel Market 2017 Industry Report tutkii vuosittain matkailualan kehitystä. Syyskuussa 2017 tehty tutkimus koostuu kahdesta osiosta, missä toisessa haastateltiin matkailualan vaikuttajia (otos 1622) ja toisessa osiossa brittiläisiä lomailijoita, jotka olivat lomailleet vähintään seitsemän vuorokautta kesäkaudella 2017 (otos 1025). Tutkimustulokset julkistettiin Lontoon World Travel Market -matkailumessuilla Lontoossa marraskuussa 2017.

Poimintoja Napsusta

Pieni hetki, sivua ladataan.