Käytämme sivustolla evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi. Jatkamalla sivustomme käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Lue lisää...

Sijaintitiedon jakaminen uhanalaisista eläimistä saattaa houkutella alueelle salametsästäjiä
Sijaintitiedon jakaminen uhanalaisista eläimistä saattaa houkutella alueelle salametsästäjiä
· Napsun toimitus

Kävitkö upeassa luontokohteessa? Harkitse tarkkaan, jaatko sijaintitiedon sosiaalisessa mediassa

Kuvapalvelu Instagramin myötä aiemmin syrjäistenkin nähtävyyksien turistimäärät ovat kasvaneet, kun kohteesta otetut upeat kuvat täyttävät käyttäjien uutisvirran. Aina tämä ei kuitenkaan ole hyvä asia.

Kuvapalvelu Instagram mahdollistaa kuvassa näkyvän kohteen maantieteellisen merkinnän eli geotäggäyksen. Näin myös aiemmin tuntemattomammat ja syrjäisillä alueilla sijaitsevat nähtävyydet tulevat helpommin suuren yleisön tietoisuuteen.

Kohteesta otettu kaunis kuva saa aikaan kiinnostusta matkailun ystävissä ja moni muukin palaa halusta saada otettua samanlaisen kuvan. Näin turistimäärät helposti moninkertaistuvat sellaisissakin paikoissa, missä aiemmin ei ole koettu turistiryntäyksiä.

Turistien määrän liiallinen kasvu on aiheuttanut ongelmia muun muassa Venetsiassa
Turistien määrän liiallinen kasvu on aiheuttanut ongelmia muun muassa Venetsiassa

Aina turistien määrän kasvu ei kuitenkaan ole hyvä asia. Kuvaturismin kasvusta on alkanut tulla ikäviä lieveilmiöitä. Näitä on esimerkiksi luonnon kärsiminen, minkä vuoksi joissakin luonnonpuistoissa on jouduttu rajoittamaan satunnaisten kävijöiden määrää. Luonnonpuistojen virkailijat haluavat ihmisten todella hakevan retkeltään yhteyttä luontoon yksittäisten kuvakokemusten sijaan.

Luonnonsuojelijat ovatkin alkaneet pyytää ihmisiltä, etteivät he merkitsisi luonnonkauniiden paikkojen tarkkaa sijaintia Instagram-kuviinsa.

Etelä-Afrikassa asiasta muistutetaan luontosafarien varrella, sillä uhanalaisesta eläimestä kuten sarvikuonosta otetun kuvan sijainti saattaa houkutella paikalle salametsästäjiä. Sinänsä viattomalta tuntuva sijainnin mainitseminen saattaa siis johtaa erittäin ikäviin seurauksiin.

Monille paikallisyrittäjille tuotteista ja palveluista kertominen sosiaalisessa mediassa on tervetullutta, ilmaista mainosta.

Joissakin paikoissa valokuvia napsivat turistit tuhoavat kuitenkin jopa peltoja. Näin kävi esimerkiksi kanadalaiselle auringonkukkia kasvattavalle farmarille, jonka kauniita kukkia täynnä olevat pellot joutuivat kuvaajien tallaamiksi. Pariisin Louvre-taidemuseosta puolestaan kerrotaan kävijöiden käyttävän enemmän aikaa Mona Lisan edessä ottamaansa selfieen kuin itse maalauksen katsomiseen.

Lähde: The New York Times

Poimintoja Napsusta

Pieni hetki, sivua ladataan.