Cookinsaaret

Etsi lennot

Matkakohteita Cookinsaarilla

• Lepolomaa perheen seurassa

Olin Rarotongan saarella (lensimme Aucklandista) kahdeksan päivän lomalla tyttären perheen ja puolisoni kanssa marraskuussa 2014. Lämpötila oli siellä silloin noin 30 astetta ja vain kerran satoi rankasti yhtenä yönä. Meillä oli käytössämme jo lentokentältä asti vuokra-auto, jolla pääsimme liikkumaan. Matka saaren ympäri hyväkuntoista tietä pitkin oli noin 32 km. Maksiminopeus liikenteessä oli kaikkialla 50 km/h. Majoitukseksi olimme vuokranneet etukäteen kaksi lomataloa, mutta yllätys oli niiden koko. Molemmat olivat kooltaan noin 150 m2. Taloista löytyi kaikki tarpeellinen, myös pesukone ja astianpesukone. Liikuimme paljon kävellen kylällä, josta sai ostaa pienestä marketista edullisesti ruoka-aineita. Myös ranta oli lähellä ja leipomo. Kävimme merellä lasipohjaveneellä retkellä sekä meloimme vuokrattavilla kanooteilla sekä tietenkin uimme. Riutta suojasi rantaa niin, ettei ollut vaaraa aalloista. Kylällä kuljeskeli paljon kanoja ja sikoja porsaslauman kera. Rattoisaa. Illalla oli kylän torilla valmista ruokaa tarjolla sekä musiikkia ynnä muuta ohjelmaa. Kun tarvitsimme pienimmäiselle lääkärintarkastusta ja lääkkeitä, nekin löytyivät saaren keskiosasta. Hoito oli hyvää ja lääkkeet halpoja. Ihmiset olivat kaikkialla erittäin ystävällisiä. Turisteja oli vähän. Hintataso oli edullinen ja kauppoja löytyi sopivasti. Myös skoottereita oli vuokrattavana. Kokonaiskokemus: Lepoa ja rentoa oloa runsaasti. Suosittelen. Erikoisuus: hautoja talojen pihoilla eli isovanhemmat lähellä..

Kohde: Cookinsaaret Kategoria: Cookinsaarten muita vinkkejä
    Lisätty: 16.04.16 Lähettäjä: Vieras

Oletko käynyt Cookinsaarilla?

Vinkkisi saattavat olla korvaamattomia muille matkailijoille. Voit kertoa esimerkiksi lempiravintolastasi, uskomattomasta paikallisesta nähtävyydestä, harrastusmahdollisuuksista tai paikallisista tavoista.

Kirjoita omista kokemuksistasi Cookinsaarilla

Kysymyksiä Cookinsaarilta

Kysy kohteesta muilta käyttäjiltä

merkkiä jäljellä
* Vaatii rekisteröitymisen.

Aiemmin kysyttyä

Tästä kohteesta ei ole vielä kysymyksiä.

Oletko menossa Cookinsaarille?

Ilmoita siitä muille - voit löytää matkaseuraa tai saada vinkkejä matkaasi varten.

ahoiii

Kohde: Rarotonga
Ajankohta: 2000
Kommentti: Rarotonga sisältyi maailmanympärimatkamme paratiisisaari osuuteen. Se oli Aitutaki. Mutta päästäkseen sinne, piti lentää Rarotongaan suurella koneella. Air New Zealand lentääsinne Aucklandista tai Los Angelesista muistaakseni pari kertaa viikossa. Lennot lentävät siten, että olet perillä aamun koitteessa. N. klo. 5 aamulla. Saari ei ole iso. Autoilet sen puolessa päivässä ympäri. Meillä oli pieni Suzuki Jeeppi, ja ajoimme kartan avulla niin rantoja myöden kuin vain mahdollista. Saimme kulumaan 6 tuntia. Osa oli ruohikkoisia polkuja, mutta sitkeänä sissinä ajelimme läpi. Turistit oikovat isompia teitä, mutta heiltä jää näkemättä paikallisia asumuksia. Tyypillistä oli paikallisten todella verkkainen elämän tyyli. Keskellä päivää saattoi koko perhe olla ulkona, katoksessa olevassa sängyssä päiväunilla. Juoksuaskelta ei ottanut kukaan missään. Kun olimme siirtymässä Aitutakiin ja tulossa sieltä jouluksi takaisin, kyselin että onko hotellilla joulujuhlaa? en tiedä, ei ole vielä suunniteltu. Kun sitten saavuimme takaisin jouluaaton aattona, oli illallislippujen myynti täydessä käynnissä. Ohjelmassa tyynenmeren alueen tapaan mm. laulukuoroesityksiä. Aluksi ihan pienet lapset siisteissä koulun juhla-asuissa, jatkuen vanhempiin. Perinteistä ohjelmaa esittivät aikuiset. Eli kansanlauluja sekä kansantanssi esityksiä ja tulitansseja, jossa maailman parhaat (?) näyttivät liekin nielemistä ja hurjia soihtuesityksiä. Joulupukki toi pieniä joululahjoja kaikille. Se ei oikein ollut samassa hengessä kun kotimaassa. Lähinnä tuli mieleen vain turistin viihdytys. Ruokalista on tietysti kaukana kotimaisesta jouluateriasta, mutta juhlavampaa kuin muina iltoina oli ollut tarjolla. Rarotongalla asuu yksi Suomalainen. Hän on kirvesmies joka on työhullun ja rehellisen miehen maineessa. Tekee töitään jokapuolella Coock saaria. Vastaanotto yritti tavoittaa herraa, muttei onnistunut saamaan käsiinsä. Jos olet menossa lennolla Rarotongan kautta Jenkkeihin, kannattaa tehdä kuten maailmanympäri purjehtijatkin tekevät; topata Rarotongaan ja vielä mieluummin myös Aitutakiin. Kelloa et tarvitse kuin korkeintaan lentokoneeseen ehtiäksesi. Todellista lomaa.

ahoiii

Kohde: Aitutaki
Ajankohta: 2000
Kommentti: Oman kaukomatkailun ensimmäisen maailmanympärimatkan kohokohdaksi valittu paratiisisaari. Aivan uskomaton kokemus. Pienehköllä Saab lentokoneella lennettiin sinne Rarotongasta. Kun kone rullasi ns.lentoaseman eteen.arvelin että nyt on vedetty nenästä, ja pahasti. Kuivaa ja kellastunutta ruohoa, ankean näköistä maailmanlopun maisemaa. Mutta avot kun pölyisen hiekkatien jälkeen kaarsimme sillan pieleen, nousumme autosta ja kävelimme saareen jossa resorttimme sijaitsi, alkoi usko palautua. Rauhallinen ja vaatimattoman näköinen päärakennus oli kaunis ja jälkeenpäin ajatellen, tavanomainen Tyynenmeren alueen vastaanottoihin. Erittäinkohteliasta henkilökunta tarjosi heti coctailit. Seremoniaóiden jälkeen meidät saatettiin alueen halki rannalla olevaan "taloomme". Aurinko paistoi suoraan ylhäältä, joten palmujen varjossa kävely, erittäin pikkutarkasti hoidettujen istutusten ja kävelyteillä, oli kuin sadusta. Talot ovat palmunlehdillä katettuja huippunykyaikaisia perinnemajoja. Viimeisenpäälle kylpyhuoneet, keitto/tarjoilutilat, olohuoneen ja makuuhuoneen yhdistelmä, jossa paljon tilaa sekä iso terassi.Turkoosiin veteen matkaa alle 10 metriä. Alueella 2 ravintolaa, joista rannalla olevalla oli muutaman kerran viikon aikana erilaista ohjelmaa. Halutessasi voit tilata ravintolasta pöydän rannalle, omiin oloihin.Illallinen kynttilän valossa, hiekkarannalla! kokemus, joka ei lähde milloinkaan mielestä. Viikon ohjelmaan kuului lähinnä ihastelu ja nauttiminen hotellin tarjoamien ilmaisten kanoottien, pienten purjeveneiden jne. kanssa liikkuessa lähialueella, atolien sisäpuolella. Järjestetyllä kiertoajelulla veneellä saimme snorklailla alueen upeimpien koralliriuttojen alueella. Syötimme "akvaariokaloja" kädestä jne. Siinä missä meillä on Napapiirin postitoimisto, oli siellä one food postoffice. Tarinan mukaan saarelle oli aikanaan ensimmäisenä rantautunut yksijalkainen merikapteeni. Joten tämä pieni office oli perustettu hänen kunniakseen. Päivittäinen postikorttien merkit leimattiin omalla leimalla. Aitutakin saari on pieni, mutta kaunis. Todellinen mustahelmi. Niitä esiintyy tällä alueella, ja on erittäin arvostettu maailmalla. Matka on pitkä ja kallis, mutta maailmanympärimatkalla sinne kannattaa pysähtyä, ja maksaa kalliilta tuntuva maksu Aitutakin pariin viiden tähden resorttiin. Siellä kannattaa viihtyä vähintään 4 päivää. Meidän oleskelumme 7 päivää tuntui kuukaudelta joka kului parissa päivässä.